بَاب
يَكْتَحِلُ
الْمُحْرِمُ
36. İhramlı Kimse'nin
Sürme Çekmesi
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ
حَنْبَلٍ
حَدَّثَنَا
سُفْيَانُ
عَنْ
أَيُّوبَ
بْنِ مُوسَى
عَنْ
نُبَيْهِ
بْنِ وَهْبٍ
قَالَ
اشْتَكَى
عُمَرُ بْنُ
عُبَيْدِ
اللَّهِ بْنِ
مَعْمَرٍ
عَيْنَيْهِ
فَأَرْسَلَ
إِلَى أَبَانَ
بْنِ
عُثْمَانَ
قَالَ
سُفْيَانُ
وَهُوَ
أَمِيرُ
الْمَوْسِمِ
مَا يَصْنَعُ
بِهِمَا
قَالَ
اضْمِدْهُمَا
بِالصَّبِرِ
فَإِنِّي
سَمِعْتُ
عُثْمَانَ
رَضِيَ
اللَّهُ عَنْهُ
يُحَدِّثُ
ذَلِكَ عَنْ
رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
Nübeyh b. Vehb'den;
demiştir ki: Ömer b. Ubeydullah b. Ma'meiy gözlerinden rahatsız oldu. Bunun
üzerine (Ömer) Ebân b. Osman'a -ki Süfyân, Ebân'ın (o sene) hac emiri olduğunu
söylüyor- gözlerine ne yapacağını (sormak üzere bir adam) gönderdi. Ebân da;
Onlara sabr çek. Çünkü ben Osman (b. Affân)'ı bunu Rasûlullah (S.A.V.)'den
rivayet ederken işittim, diye haber gönderdi.
İzah:
Müslim, hac; Tirmizi,
hac, Nesâî, menâsık; Dârimi, menâsik; Müsned, Ahmed b. Hanbel, I, 60, 65, 68,
69.
Nubeyh b. Vehb b. Osman
el-Abderî el-Medenî. Güvenilir bir tabiîdir. Eban b. Osman, Saîd b. el-As'ın
azadhsı Ka'b, Muhammed b. el-Fanefiyye ve Ebû Hureyre'den hadis rivayet
etmiştir. Kendisinden de Nâfi', Muhammed b. İshak, Ebu'z-Zinâd ve Eyyub b. Musa
el-Kureşî hadis rivayet etmiişlerdir. H. 126 tarihinde vefat etmiştir.
Hadisleri Müslim ve dört sünen'de yer almıştır. [Bilgi için bk. İbn Sa'd,
Tabakât', IV, 113].
Sabır, acı bir ağacın
usaresi (özü)'dir. Hadis-i şerif, ihramının "tedavi maksadıyla gözlerine sabr
denilen ilâç ve sürme gibi
kokusuz şeyleri çekmesinin caiz olduğuna delâlet etmektedir. Şafiî ulemâsından
Nevevî'nin beyânına göre; "Ulemâ gözleri ve vücudun diğer organlarını
sabır gibi koku sayılmayan bir ilâçla tedavi etmenin caiz olduğunda birleşmişlerdir.
Bundan dolayı fidye dahi lâzım gelmez. Fakat koku sürünmek icâb ederse, sürünür
ve fidyesini verir. Ulemâ ihramlı bir kimsenin kokusuz olmak şartıyla sürme
çekinmesinde herhangi bir sakınca bulunmadığı konusunda ve bundan dolayı fidye
lâzım gelmeyeceği görüşünde de birleşmişlerdir. Fakat ziynet için sürme çekmek
İmâm Şafiî ile diğer birtakım ulemâya göre mekruhtur. Ulemâdan bazı kimseler d
bunun yasak olduğunu söylemişlerdir. İmâm Ahmed ile İshâk da bu görüştedirler.
İmâm Malik’ten bu iki görüşe uygun iki gürüş rivayet olunmuştur. Fidye lâzım
gelip gelmeyeceği konusunda Malikî ulemâsı ihtilaflıdır."[Nevevî, Şerhu
Müslim, VIII, 124.]
Mâliki mezhebinin bu
mevzûdaki meşhur olan görüşüne göre, ihramlı bir kimsenin süs için sürme
çekmesi haramdır ve sahibine fidye lâzım gelir. Hanefî mezhebine göre ise,
ihramlı bir kimsenin kokusuz sürme çekmesinde hiçbir sakınca yoktur. Bundan
dolayı fidye vermek de gerekmez. Evlâ olan zaruret olmadıkça bundan
kaçınmaktır. Çünkü sürmede ziynet özelliği vardır. Fakat ihramlı bir kimse
kokulu bir sürmeyi üç defa.çekecek olursa, kurban kesmesi gerekir. Bir veya
iki kere çekecek olursa, fıtır sadakası kadar sadaka vermesi icab eder. Kurban
olarak sadece bir koyun kurban etmek yeterlidir. Eğer buna gücü yetmezse bayramdan
önce üç-gün, hac farizasını tamamen edâ ettikten sonra 7 gün oruç tutmak
gerekir.