DEVAM: 26. (Nebi
s.a.v.) Gece Namazı(nı Nasıl Kılardı?)
حَدَّثَنَا
الْقَعْنَبِيُّ
عَنْ مَالِكٍ عَنْ
عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
أَبِي بَكْرٍ
عَنْ أَبِيهِ
أَنَّ عَبْدَ
اللَّهِ بْنَ
قَيْسِ بْنِ
مَخْرَمَةَ
أَخْبَرَهُ
عَنْ زَيْدِ
بْنِ خَالِدٍ
الْجُهَنِيِّ
أَنَّهُ
قَالَ
لَأَرْمُقَنَّ
صَلَاةَ رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
اللَّيْلَةَ
قَالَ
فَتَوَسَّدْتُ
عَتَبَتَهُ
أَوْ
فُسْطَاطَهُ
فَصَلَّى رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
رَكْعَتَيْنِ
خَفِيفَتَيْنِ
ثُمَّ صَلَّى
رَكْعَتَيْنِ
طَوِيلَتَيْنِ
طَوِيلَتَيْنِ
طَوِيلَتَيْنِ
ثُمَّ صَلَّى
رَكْعَتَيْنِ
وَهُمَا
دُونَ
اللَّتَيْنِ
قَبْلَهُمَا
ثُمَّ صَلَّى
رَكْعَتَيْنِ
دُونَ
اللَّتَيْنِ
قَبْلَهُمَا
ثُمَّ صَلَّى
رَكْعَتَيْنِ
دُونَ
اللَّتَيْنِ
قَبْلَهُمَا
ثُمَّ صَلَّى
رَكْعَتَيْنِ
دُونَ اللَّتَيْنِ
قَبْلَهُمَا
ثُمَّ
أَوْتَرَ فَذَلِكَ
ثَلَاثَ
عَشْرَةَ
رَكْعَةً
Zeyd b. Hâlid el-Cühenî
(r.a.)'den; demiştir ki:
(Bu gece) Resûlullah
(s.a.v.)'in nasıl namaz kıldığını gözetleyeceğim; dedim, ve; eşiğini -yahut
çadırını- yastık edindim. Resûlullah (sallallahu aleyhi ve sellem), kısa iki
rekat namaz kıldı, sonra iki rekat uzun (ama çok) uzun iki rekat namaz kıldı.
Sonra iki rekat daha kıldı. Bunlar kendilerinden önceki iki (rekat)den
kısaydılar. Sonra iki rekat daha kıldı. Bunlar da kendilerinden Önceki iki
(rekat)den kısaydı(lar). Sonra iki rekat daha kıldı. Bunlar da kendilerinden
önceki iki (rekat)den daha kısaydılar. Sonra iki rekat daha kıldı, bunlar da
kendilerinden önceki iki (rekat)den kısaydılar, sonra vitr yaptı, işte bütün
bunlar on üç rekattır.
İzah:
Müslim, müsâfirîn; İbn
Mâce, ikâme; Muvatta, salâtu'l-leyl; Ahmed b. Hanbel V, 193.
"Eşiği yastık
edinmek" ten maksat, onu yastık gibi başının altına alarak üzerine yatmak
demektir.Buradan anlaşılıyor ki, Hz. Zeyd Resûl-i Ekrem'in geceleyin nasıl
namaz kıldığını görmek için onun yataktan kalkmasını da eşikte yatarak
beklemiştir. Bu da Hz. Zeyd'in Fahr-i Kâinat Efendimizi yatağında uyurken
gözetlemediğini ancak yatağından kalktıktan sonra gözetlediğini gösterir. Çünkü
onun yatak halini ailelerinden başkasının gözetlemesi haramdır. Yataktaki hâli
ise, aileleri tarafından gözetlenir. Bu suretle onun insanlara kapalı olan
hiçbir hâli kalmaz. Hayatının bütün safhaları hiç bir gizli tarafı kalmayacak
şekilde incelendikten sonra yine de iffet semasının bir güneşi olarak kalmak,
sadece Resül-i Ekrem'e ve diğer Nebilere ait bir mucizedir. Nebilerin dışındaki
insanların hayatının böylesine gözlenmeye tahammülü yoktur. Çünkü o zaman
neticesi sahibini ebedî hicaba mahkûm edecek nice gizli günahlar ve nefreti
mucib nice haller ortaya çıkar. Allah, "settârü'1-uyûb" ismiyle bu
günahları gizlemiş ve araştırılmasını yasaklamıştır.
Daha önce geçen 1323
numaralı hadis-i şerifte belirtildiği gibi Resûl-i Ekrem (s.a.v.) her gece
namaza kalktığı zaman kısa iki rekat namaz kılardı ve ümmetine bunu tavsiye
ederdi. Bu sebeple gece namazlarına bu iki rekatle başlamak müstehab olmuştur.
Konumuzu teşkil eden hadîs-i şerifte Hz. Zeyd bu iki rekat dahil vitr namazıyla
birlikte o gece Resûl-i Ekrem'in onüç rekat namaz kıldığını tespit etmiştir.
Yine Hz. Zeyd'in ifadesinden anlaşıldığına göre, bu sayıya sabah namazının iki
rekat sünneti dahil değildir. Aliyyü'l-Kaarî'nin Mirkat'taki Münâvi'nin de
Şerhü'ş-ŞemâiTdeki beyânlarına göre, bu hadise bir yolculuk esnasında
geçmiştir.