DEVAM: 5. Yolculukta
İki Namazı Birleştirerek Kılmak
حَدَّثَنَا
سُلَيْمَانُ
بْنُ حَرْبٍ
وَمُسَدَّدٌ
قَالَا
حَدَّثَنَا
حَمَّادُ
بْنُ زَيْدٍ ح
و حَدَّثَنَا
عَمْرُو بْنُ
عَوْنٍ
أَخْبَرَنَا
حَمَّادُ
بْنُ زَيْدٍ
عَنْ عَمْرِو
بْنِ
دِينَارٍ
عَنْ جَابِرِ
بْنِ زَيْدٍ
عَنْ ابْنِ
عَبَّاسٍ
قَالَ صَلَّى
بِنَا
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
بِالْمَدِينَةِ
ثَمَانِيًا وَسَبْعًا
الظُّهْرَ
وَالْعَصْرَ
وَالْمَغْرِبَ
وَالْعِشَاءَ
وَلَمْ
يَقُلْ
سُلَيْمَانُ
وَمُسَدَّدٌ
بِنَا قَالَ
أَبُو دَاوُد
وَرَوَاهُ
صَالِحٌ مَوْلَى
التَّوْأَمَةِ
عَنْ ابْنِ
عَبَّاسٍ قَالَ
فِي غَيْرِ
مَطَرٍ
İbn Abbas'dan; demiştir
ki: Resûlullah (s.a.v.) bize Medine'de öğle ile ikindiyi, akşamla da yatsıyı sekiz
ve yedi rekat olmak üzere kıldırdı. Süleyman ile Müsedded (bu hadisi
naklederken) "Bize" (sözünü) nakletmediler.
Ebû Dâvûd dedi ki:
et-Tev'eme'nin azatlısı Salih de bu hadisi, "İbn Abbâs yağmur olmadığı
halde dedi" (ilâvesiyle) nakletti.
İzah:
Buhârî, teheccüd;
mevâkît; Nesâî, mevâkît
Bu hadis-i şerifte söz
konusu edilen Resûl-i Ekrem'in sekiz rekat olarak kıldırdığı namazdan maksad,
öğle ile ikindi namazlarıdır. Yedi rekat olarak kıldırdığı namazdan maksat ise,
akşam ile yatsı namazıdır. Bu hadis-i şerif, "Resûlullah (s.a.v.) ile
beraber Medine'de sekiz rekat bir arada, yedi rekat bir arada kıldım. Öğleyi
te'hir etti, ikindiyi ta'cil etti. Akşamı te'hir etti, yatsıyı ta'cil
etti" anlamındadır.
Hadis-i şerifin
Nesâî'de bulunan rivayeti, Resûl-i Ekrem'in bu namazlardan birini vaktinden
öne alarak veya vaktinden çıkararak değil de birinciyi son vaktinde, ikinciyi
de ilk vaktinde kıldığını bir başka ifâde ile hakiki mânâda değil de şeklen
birleştirerek kıldığım göstermektedir.
Nitekim Hanefî ulemâsının
da hadisten anladığı budur. Ulemânın çoğunluğu ise bu konuda; "Resûl-i
Ekrem (s.a.v.) Öğle namazını ikindi vaktinde ikindi namazıyla beraber, akşam
namazını da yatsı vakti girince yatsı namazıyla beraber kılmıştır. Çünkü
yağmur yağmaktaydı. Yağmurdan dolayı sözü geçen namazları birleştirerek kılmak
caizdir" derler. Bu mevzuda gelen "Resûlullah (s.a.v.) korku ve
yağmur olmaksızın öğle ile ikindiyi ve akşam ile yatsıyı cem'etti"
mealindeki 1211 no'lu hadisi de "şiddetli ve devamlı bir yağmur yoktu, ama
şiddetli olmasa bile, yine de yağmur vardı" şeklinde te'vil ederler.