DEVAM: 10. İmam,
Namazı Vaktinden Sonraya Bırakırsa (Cemaat Ne Yapmalıdır?)
حَدَّثَنَا
أَبُو
الْوَلِيدِ
الطَّيَالِسِيُّ
حَدَّثَنَا
أَبُو
هَاشِمٍ
يَعْنِي الزَّعْفَرَانِيَّ
حَدَّثَنِي
صَالِحُ بْنُ عُبَيْدٍ
عَنْ
قَبِيصَةَ
بْنِ
وَقَّاصٍ قَالَ
قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَكُونُ
عَلَيْكُمْ أُمَرَاءُ
مِنْ بَعْدِي
يُؤَخِّرُونَ
الصَّلَاةَ
فَهِيَ
لَكُمْ
وَهِيَ
عَلَيْهِمْ فَصَلُّوا
مَعَهُمْ مَا
صَلَّوْا
الْقِبْلَةَ
Kabisa bin Vakkas
(r.a.)'dan, dedi ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Benden
sonra size namazı (efdal) vaktinden sonraya bırakacak emirler amir olacaktır. O
(geciktirilen namaz) sizin için faydalıdır. Zararı da onlara aittir. Ancak
onlar kıbleye (müteveccihen) namaz kıldıkları müddetçe siz de onlarla birlikte
namaz kılınız."'
Diğer tahric: Müslim,
mesacid; Nesai, imame; İbn Mace, ikame, cihad; Ahmed b. Hanbel, I, 400, 409,
455, 459; III, 445
AÇIKLAMA: Efdal vaktinden sonra
bırakılarak kılınan namazlarda, tebaanın suçu olmadığı için onlar aynen efdal
vaktinde kılmış gibi sevap elde ederler. Hadisteki, "O sizin için
faydalıdır" ifadesinin manası budur. Geciktirmeden dolayı hasıl olacak
zarar da buna sebep olan emirlere aittir. Bu da "zararı onlara aittir"
şeklinde ifade edilmiştir.
Hadisten
mü'min oldukları, İslam dairesinden çıkmadıkları takdirde facir kimselerin
arkasında namaz kılmanın caiz olduğu anlaşılmaktadır. Selefden bazılarının,
zalim sultanlar zamanında namazlarını önce evlerinde tek başlarına kıldıkları,
sonra da cemaate çıkıp sultanın peşinde iade ettikleri rivayet edilir. İbn
Mace, İbn Mes'ud, kanalıyla Hz. Peygamberden, bu uygulamaya ışık tutan manada
bir Hadis rivayet etmiştir. Hadisin tercemesi şöyledir: "Siz namazı vakti
dışında kılan kavimlere rastlayacaksınız. Eğer onlara yetişirseniz, bildiğiniz
(vakitte) evlerinizde kılınız. Sonra da onlarla birlikte nafile olarak iade
ediniz."