SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

SALAT BAHSİ

<< 426 >>

DEVAM: 9. Namaz Vakitlerini Muhafaza

 

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْخُزَاعِيُّ وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ قَالَا حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ عَنْ الْقَاسِمِ بْنِ غَنَّامٍ عَنْ بَعْضِ أُمَّهَاتِهِ عَنْ أُمِّ فَرْوَةَ قَالَتْ سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَيُّ الْأَعْمَالِ أَفْضَلُ قَالَ الصَّلَاةُ فِي أَوَّلِ وَقْتِهَا قَالَ الْخُزَاعِيُّ فِي حَدِيثِهِ عَنْ عَمَّةٍ لَهُ يُقَالُ لَهَا أُمُّ فَرْوَةَ قَدْ بَايَعَتْ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُئِلَ

 

Ümmü Ferve (r.anha)'dan, demiştir ki; Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e, amellerin hangisinin daha efdal olduğu soruldu. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem); " İlk vaktinde kılman namazdır" buyurdu.

 

Huzai rivayeti (el-Kasım b. Gannarn) Ummu Ferve denilen halasından, -ki o, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e biat etmiştir- "Resulullah'a soruldu" şeklindedir.

 

 

Diğer tahric: Tirmizî, mevakit

 

AÇIKLAMA:     İlk bakışta bu Hadisin, bazı Hadislere muhalif olduğu zannedilebilir. Çünkü amellerin en efdalinin, vaktinde kılınan namaz, Allah'a iman, Cihad, hac ve ana-babaya iyilik olduğuna dair çeşitli Hadisler vardır. Fakat mesele üzerinde biraz durulunca, Hadisler arasında herhangi bir tezat olmadığı meydana çıkar. Şöyle ki; Amellerin en efdalinin vaktinde kılınan namaz olmasından maksat, bunun, namazın dışındaki amellerden daha sevimli, ilk vaktinde kılınan ise, namaz da dahil bütün amellerin en efdali olduğunu beyandır.

 

Amellerin en efdalinin Allah'a iman olduğunu bildiren Hadisin manası, "itikatla ilgili amellerinin en efdaline" işarettir. Üzerinde durduğumuz Hadiste haber verilen amel ise, ibadete müteallik amellerdir. Zaten Allah'a iman olmazsa diğer bütün ibadetlerin hiçbir kıymeti olmaz.

 

Amellerin en efdalinin, cihad, hac ve ana-babaya iyilik olduğuna işaret eden Hadislerin manaları zamana, zemine ve şahıslara göre değerlendirilir. Genel manada değildir. Yani bazı hallerde ve bazı şahıslar için amellerin en efdali anaya babaya ihsan, bazıları için hac, bazıları için cihaddır.

 

Müellifin, Hadisin sonuna Huzai'nin sözünü ilave etmekteki maksadı Hadiste bir ızdırap olduğuna işarettir. Huzai, Abdullah b. Mesleme'ye muhalefet etmiştir. Çünkü Abdullah b. Mesleme, Hadisin başındaki senedde, "Kasım b. Ğannam, annelerinden, o da Ümmü Ferve'den" şeklinde rivayet ettiği halde, Huzai, "Kasım b. Gannam, Ummü Ferve adındaki halasından..." diye rivayet etmiş, "analarından birinden" ifadesini zikretmemiştir. Ayrıca Abdullah b. Mesleme, Ummu Ferve'nin biat ettiğini anmamış, Huzai bunu da zikretmiştir.

 

Bazı Hükümler

 

1. İbadetle ilgili amellerin en efdali, ilk vaktinde kılınan namazdır. Ancak bazı namazları geciktirmeyi tavsiye eden Hadisler var. Bunlar daha evvel geçmiştir.

 

2. Cahilin bilmediğini sorması gereklidir.

 

 

DEVAM