بَاب
الْخُرُوجِ
إِلَى
الْعِيدِ فِي
طَرِيقٍ
وَيَرْجِعُ
فِي طَرِيقٍ
245-248. Bayram
Namazına Bir Yoldan Gidip Başka Bir Yoldan Dönmek
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
مَسْلَمَةَ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ
يَعْنِي ابْنَ
عُمَرَ عَنْ
نَافِعٍ عَنْ
ابْنِ عُمَرَ
أَنَّ رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
أَخَذَ
يَوْمَ
الْعِيدِ فِي
طَرِيقٍ
ثُمَّ رَجَعَ
فِي طَرِيقٍ
آخَرَ
İbn Ömer (r.a.)'den
rivayet edildiğine göre; Resûlullah (s.a.v.) bayram günü (namaza) bir yoldan
gider, başka bir yoldan dönerdi.
İzah:
Tirmizi, cuma; ibn
Mâce, ikâme; Dârımî, salât; Ahmed b. Hanbel II, 109, 338.
Bu manaya gelen başka
bir rivayeti, Buhâri Câbir'den, Ahmed b. Hanbel ve Tirmizî de Ebû Hüreyre'den
rivayet etmişlerdir.
Hadis-i şerif, bayram
namazına gidip gelişte ayrı ayrı yolları tercih etmenin müstehab olduğunu
göstermektedir. Bundaki hikmet, camiye gidiş-gelişe, yolların ve sakinlerinin
şahit olmaları, İslâmın şeref ve izzetinin izharı, tâbir caizse kâfirlere
karşı bir gövde gösterisi yapmaktır.
îbn Hâcer, bu
hikmetleri yirmiye kadar çıkarmaktadır. Buhârî şerhleri Fethü'l-Bârî'de ve
Aynî'nin Umdetu'l-Kaari' sinde bu tafsilât mevcuttur.