بَاب
التَّكْبِيرِ
فِي
الْعِيدَيْنِ
242-245. Bayram
(Namazların)da Tekbir Almak
حَدَّثَنَا
قُتَيْبَةُ
حَدَّثَنَا
ابْنُ لَهِيعَةَ
عَنْ
عُقَيْلٍ
عَنْ ابْنِ
شِهَابٍ عَنْ
عُرْوَةَ
عَنْ
عَائِشَةَ
أَنَّ رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
كَانَ
يُكَبِّرُ
فِي الْفِطْرِ
وَالْأَضْحَى
فِي
الْأُولَى
سَبْعَ
تَكْبِيرَاتٍ
وَفِي
الثَّانِيَةِ
خَمْسًا
Âişe (r.anhâ)'dan
rivayet edildiğine göre: Resûlullah (s.a.v.) Ramazan ve Kurban bayramlarında
birinci rekâtte yedi, ikinci rekâtte de beş defa tekbir alırdı.
İzah:
İbn Mâce, ikame
Hadis-i şerif ramazan
ve kurban bayramı namazlarının birinci rekatlarında yedi, ikincilerinde de beş
tekbirin olduğuna delildir. Bu görüş, Ömer, Ali Ebû Hureyre, Ebû Saîd el-Hudrt,
Câbir, İbn Ömer, İbn Abbâs ve Hz. Âişe'den (Allah hepsinden razı oîsun) rivayet
edilmiştir. Medine'li "fukaha-i seb'a" (yedi fakih) Ömer b.
Abdilaziz, Zührî, Mekhûl, Mâlik, Evzaî, Şafiî, Ahmed b. Hanbel ve îshâk'in
mezhebi de budur. Bunlara göre bu tekbirler sünnettir.
Hanefî!ere göre bayram
namazlarının her iki rekatinde iftîtâh ve rükû' tekbirlerinden, fazla olarak
üçer tekbir vardır. Bunlara "fcevfiid tekbirleri” denilir, bu tekbirler
vâcibtir. Delilleri Abdurrezzak ve Beyhakî'nin îbn Mes'-üd'dan yaptıkları
rivayet [Abdurrezzak, el-Musannef, III, 293 - 294 (hadis. no: 5687); Beyhakî,
es-Sunenu'l-kubrâ, III, 286.] ile Ebû Dâvûd'da gelecek olan 1153 no'lu hadistir.
Mâlik, Ahmed b. Hanbel
ve Muzenî, ilk rekatte iftitah tekbiriyle birlikte yedi tekbir, ikincisinde
ise, kıyam (ayağa kalkış) tekbirinin dışında beş tekbir olduğunu söylerler.
Şafiî, Evzaî e, İshâk'a göre ise, ilk rekatteki yedi sayısına iftitah,
ikincideki beşe de kıyam tekbirleri dahil değildir. Dârekutoı'nin Arnr b.
Şuayb'in dedesinden yaptığı şu rivayet sonrakilerin görüşünü te'yid etmektedir:
"Resûlullah (s.a.v.) ramazan ve kurban bayramlarında iftitah tekbiri hâriç
ilk rekatte yedi, ikincisinde beş olmak üzere on iki defa tekbir aldı."
Dârekutnî, Sünen, II, 48.