DEVAM: 190-191.
"İki Rekat Mı Yoksa Üç Rekat Mi Kıldığında Tereddüt Eden Kimse Şüphe
Ettiğini Atar" Diyenler(in Delilleri)
حَدَّثَنَا
الْقَعْنَبِيُّ
عَنْ مَالِكٍ عَنْ
زَيْدِ بْنِ
أَسْلَمَ
عَنْ عَطَاءِ
بْنِ يَسَارٍ
أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ إِذَا
شَكَّ أَحَدُكُمْ
فِي
صَلَاتِهِ
فَلَا
يَدْرِي كَمْ
صَلَّى
ثَلَاثًا
أَوْ
أَرْبَعًا
فَلْيُصَلِّ
رَكْعَةً
وَلْيَسْجُدْ
سَجْدَتَيْنِ
وَهُوَ
جَالِسٌ
قَبْلَ
التَّسْلِيمِ
فَإِنْ كَانَتْ
الرَّكْعَةُ
الَّتِي
صَلَّى خَامِسَةً
شَفَعَهَا
بِهَاتَيْنِ
وَإِنْ كَانَتْ
رَابِعَةً
فَالسَّجْدَتَانِ
تَرْغِيمٌ
لِلشَّيْطَانِ
Atâ b. Yesâr (r.a.)'den
rivayet edildiğine göre, Nebi (s.a.v.) şöyle buyurmuştur: "Sîzden biri
namazında şüphe edip, üç rekât mı yoksa dört rekat mı kıldığını bilemezse bir
rekât daha kılıp oturduğu halde, selâm vermeden önce iki defa secde yapsın.
Eğer sonradan kıldığı rek'at, beşinci olursa, bu iki secde ile çiftlemiş olur.
Eğer dördüncü olursa, secdeler şeytanı kızdırma ve alçak düşürme olur."
İzah:
bk. Muvattâ', nida, 16.
Bu hadis-i şerif
mürseldir. Yani sahâbî olan ravi zikredilmemiştir. Atâ, hadisi sanki bizzat Hz.
Nebi'den duymuş gibi rivayet etmiştir. Ancak hadisin mürsel oluşu, pek önemli
değildir. Çünkü aşağı yukarı aynı manayı ifâde eden ve aynı hükümleri ihtiva
eden bu babın ilk hadisi mevsûldur. Farklı olarak bu rivayette sehv
secdelerinin selâmdan evvel yapılacağı bildirilmektedir. Bu secdenin yeri daha
önce mufassalan beyân edilmiştir.