DEVAM: 168-169.
Namazda El Çırpmak
حَدَّثَنَا
عَمْرُو بْنُ
عَوْنٍ
أَخْبَرَنَا
حَمَّادُ
بْنُ زَيْدٍ
عَنْ أَبِي
حَازِمٍ عَنْ
سَهْلِ بْنِ
سَعْدٍ قَالَ
كَانَ قِتَالٌ
بَيْنَ بَنِي
عَمْرِو بْنِ
عَوْفٍ فَبَلَغَ
ذَلِكَ
النَّبِيَّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَأَتَاهُمْ
لِيُصْلِحَ
بَيْنَهُمْ
بَعْدَ
الظُّهْرِ
فَقَالَ
لِبِلَالٍ
إِنْ
حَضَرَتْ
صَلَاةُ
الْعَصْرِ
وَلَمْ آتِكَ
فَمُرْ أَبَا
بَكْرٍ فَلْيُصَلِّ
بِالنَّاسِ
فَلَمَّا
حَضَرَتْ الْعَصْرُ
أَذَّنَ بِلَالٌ
ثُمَّ
أَقَامَ
ثُمَّ أَمَرَ
أَبَا بَكْرٍ
فَتَقَدَّمَ
قَالَ فِي
آخِرِهِ
إِذَا نَابَكُمْ
شَيْءٌ فِي
الصَّلَاةِ
فَلْيُسَبِّحْ
الرِّجَالُ
وَلْيُصَفِّحْ
النِّسَاءُ
Sehl b. Sa’d demiştir
ki: Amr b. Avf oğulları arasında bir kavga olmuştu. Bu haber Nebi (s.a.v.)'e
ulaştı. Aralarını düzeltmek için öğleden sonra oraya vardı. (Giderken de)
Bilâl'e: "İkindi namazına kadar şayet gelemezsem, Ebû Bekr'e söyle, halka
namazı kıldırsın" buyurdu. İkindi (vakti) gelince Bilâl (r.a.) ezan okudu.
Kâmet etti sonra da Ebû Bekr (r.a.)'e (namazı kıldırmasını) söyledi. Bunun
üzerine (Ebû Bekr namaz kıldırmak üzere) öne geçti. (Hadisin) sonunda (şu
cümleyi) rivayet etti: "Namazda bir olayla karşılaşırsanız erkekler
subhanallah desin, kadınlar da el çırpsın."
Diğer tahric: Buhârî,
sehv, sulh; amel fıssalat, ezan; Müslim, salât; Nesâî, imame, sehv, kudât;
Dârimî, salât; Muvatta, sefer; Ahmed b. Hanbel, V, 330, 322, 333.
not: 940 ı okumadıysan önce o'nu oku!!!
AÇIKLAMA:
Bu hadis-i şerif Ebû
Bekr (r.a.)'in hilâfete herkesten daha lâyık olduğuna delildir.Çünkü Resûl-i
Ekrem (s.a.v.) şehâdetten sonra dinin en büyük bir rüknü olan namazda imamlığa
herkesten fazla onu lâyık gördü. Namaz kıldırmaya herkesten fazla lâyık olan
kişi, diğer işleri idare etmeye de herkesten daha lâyık demektir. Bu hadis namazda
imam yanıldığı zaman imamı ikaz etmek için veya tehlikeli bir olay baş
gösterince cemaati uyarmak için kadınların el çırpmasının erkeklerin
subhanallah demesinin caiz olduğuna zahiren delâlet etmektedir. Ancak bu
mevzunun ayrıntılarında görüş ayrılıkları vardır ve 939 numaralı hadisin
açıklamasında bu farklı görüşlere işaret olunmuştur.