DEVAM: 144-145. Hz.
Peygamberin "Eksik Kılınan Her Namaz Nafile Namazla Tamamlanır"
Hadisi
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ
إِسْمَعِيلَ
حَدَّثَنَا
حَمَّادٌ
عَنْ دَاوُدَ
بْنِ أَبِي هِنْدٍ
عَنْ
زُرَارَةَ
بْنِ أَوْفَى
عَنْ تَمِيمٍ
الدَّارِيِّ
عَنْ النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
بِهَذَا
الْمَعْنَى
قَالَ ثُمَّ
الزَّكَاةُ
مِثْلُ
ذَلِكَ ثُمَّ
تُؤْخَذُ
الْأَعْمَالُ
عَلَى حَسَبِ
ذَلِكَ
Temim ed-Darî
vasıtasıyla Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den bir önceki (864 ile aynı)
manada bir hadis nakledildi. (O rivayette) Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem);
"Sonra zekat'ta böyledir ve sonra bütün ameller bu suretle ele
alınır." buyurdu.
Diğer tahric: İbn Mace,
ikame; Tirmizî, salat
AÇIKLAMA:
Bu hadis-i şerif
Tirmizi de şöyledir: "Kulun, kıyamet gününde ilk sorulduğu amel namazdır.
Namazı doğru ise, şüphesiz felah bulur ve kurtulur, fasit ise, muhakkak hüsrana
uğrar ve farzından bir-şey noksan kalmışsa, Allah Teala; Nafilesinden alıp
farzını tamamlayınız buyurur."
Mîrkat sahibinin
beyanına göre cinayet, haksızlık gibi amellerde de ibadetlere müracaat edilir.
Çünkü ayet-i kerimede "iyi ameller kötü amelleri yok eder"[Hud 114]
buyuruluyor. Kimin birisinde hakkı kalmışsa o .kimseden hakkı nisbetinde amel-i
salih taleb eder ve talebi o kimseden alınarak kendisine verilir. Nitekim
Muhammed Zihni Efendi bu mevzuda şunları söylüyor: "Dürri- Muhtfir'ın
sıfat-i salat bahsinin az evvelinde ve Reddi Muhtar'da belirtildiği üzere bir
amelde bulunan kimsenin bu amelin sevabını başkasına vermek vardır. İnsan
kıldığı nafile namazların sevabını bile başkasına bağışlayabilir. Hasımları
razı etmek için namaz kılmak yani Allah için kıldığı namazın sevabını, kendi
hasmını hoşnut etmek için onlara bağışlaması fayda vermez. Çünkü hasım
affetmeyebilir. Bu durumda namazın sevabı bağışlanmakla zayi edilmiş olur.
Eğer hasım kendiliğinden, hakkından vazgeçmekle veya Cenab-ı Hakk'ın onu razı
etmesiyle hakkından vazgeçerse namazın sevabı kendine olur. Hasmı affetmeyecek
olursa onun iyiliklerinden alınıp hasmına verilir, iyilikleri yetmeyip de
bitecek olursa, mazlumun günahlarından alınıp ona verilir. Sadaka da namaz
gibidir. Bir danik (dirhemin altıda biri) hak için, cemaatle kılınan makbul
namazlardan yedi yüz namaz sevabı ödeneceği hadislerde
belirtilmiştir."[Nimet-i İslam, s.131.]