DEVAM: 60. İmamlığa
Kim Daha Layıktır
حَدَّثَنَا
النُّفَيْلِيُّ
حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ
حَدَّثَنَا
عَاصِمٌ
الْأَحْوَلُ عَنْ
عَمْرِو بْنِ
سَلَمَةَ
بِهَذَا
الْخَبَرِ
قَالَ
فَكُنْتُ
أَؤُمُّهُمْ
فِي بُرْدَةٍ
مُوَصَّلَةٍ
فِيهَا
فَتْقٌ
فَكُنْتُ إِذَا
سَجَدْتُ
خَرَجَتْ
اسْتِي
Amr b. Seleme'den yine
aynı hadis rivayet edilmiş, (ancak o, bu rivayette, ilave olarak) şunları da
söylemiştir: "Ben yamalı veya yırtık bir elbise ile onlara imamlık
yapıyordum. Secde ettiğim zaman makatım (elbisenin yırtığından dışarı)
çıkıyordu.
Diğer tahric: Ahmed b.
Hanbel, V, 286.
AÇIKLAMA: Bundan evvelki Eyyub'un Amr b. Seleme'den
rivayet ettiği hadis-i şerifte Amr b. Seleme'nin üzerinde küçük bir hırka
bulunduğu, kısalığından dolayı her secdeye varışında avret mahallinin meydana
çıkarak görüldüğü ifade edilirken, Asım'ın yine Amr b. Seleme'den rivayet
ettiği bu hadiste ise biraz daha farklı olarak "Amr'in üzerinde yamalı ve
yırtık bir elbise olduğu bu yüzden her secdeye varışında makadının meydana
çıkarak göründüğü ifadesi vardır ki, görünüşte birbirinden farklı olan bu iki
ifadenin arasını şu şekilde birleştirmek mümkündür:
1.
Amr'ın hadis-i şeriflerde belirtildiği gibi biri yırtık, diğeri yamalı olmak
üzere iki elbisesi bulunduğu, bazan birini bazanda diğerini giyindiği ve
hadis-i şeriflerde nakledilen olayların birinde Amr'ın üzerinde bu elbiselerden
biri, diğerinde de öbürü bulunduğu ve rivayetler arasındaki farkın buradan
kaynaklandığı düşünülebilir.
2.
Yahutta üzerinde hem dar hem de yamah ve yırtık bir elbise bulunduğundan, bir
taraftan elbise, secdeye varırken kasıldığı için avret mahallinin bir kısmı
görülürken, yırtık yerinden de oturağımn meydana çıkmış olması ihtimali
üzerinde durulabilir.
Fıkıh
alimleri mahrem yerleri örtmenin farz olduğunda görüş birliğine varmışlarsa da,
avret yerlerini örtmenin namazın sıhhati için şart olup olmadığında ayrı ayrı
görüşlere sahiptirler.
Maliki
mezhebinin söylediklerinden, mahrem yerleri örtmenin namazın sünnetlerinden olduğu
anlaşılmaktadır. İmam Ebu Hanife ile imam Şafii ise namazın farzlarından olduğu
görüşündedirler."
Bu
ihtilafın sebebi: "Ey insan Oğulları, mescidlere güzel elbiselerinizi
giyerek gidin" [A'raf 31] ayet-i kerimesindeki emrin vücub için mi, yoksa
nedb için mi olduğunda ihtilaf edilmiştir. Bu emri vücube hamledenler "Bu
emirden murad, mahrem yerlerin örtülmesidir." Peygamber Efendimiz (s.a.v.)
bu ayet nazil olunca, O; "Bu yıldan sonra hiçbir müşrik Ka'be'yi çıplak
olarak tavaf etmesin diye emir vermiştir" diyorlar.
Ayetin
emrini nedb'e hamledenler de "Bu emirden murad, güzel ve temiz giyinin
demektir" derler. (İbn Rüşd, Bidaye bi'l-muctehid ter. A. Maylanl, l, 169)