DEVAM: 48. Namaza
Yürüyerek Gitmenin Fazileti
حَدَّثَنَا
أَبُو
تَوْبَةَ
حَدَّثَنَا
الْهَيْثَمُ
بْنُ
حُمَيْدٍ
عَنْ يَحْيَى
بْنِ
الْحَارِثِ
عَنْ
الْقَاسِمِ
أَبِي عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
عَنْ أَبِي
أُمَامَةَ
أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ مَنْ
خَرَجَ مِنْ
بَيْتِهِ
مُتَطَهِّرًا
إِلَى
صَلَاةٍ مَكْتُوبَةٍ
فَأَجْرُهُ
كَأَجْرِ
الْحَاجِّ
الْمُحْرِمِ
وَمَنْ
خَرَجَ إِلَى
تَسْبِيحِ
الضُّحَى لَا
يَنْصِبُهُ
إِلَّا إِيَّاهُ
فَأَجْرُهُ كَأَجْرِ
الْمُعْتَمِرِ
وَصَلَاةٌ
عَلَى أَثَرِ
صَلَاةٍ لَا
لَغْوَ
بَيْنَهُمَا
كِتَابٌ فِي
عِلِّيِّينَ
Ebu Umame (r.a.)'den
rivayet edilmiştir ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur; "Evinden abdest alarak farz bir namaz'a çıkan kişinin sevabı,
ihrama girip hac edenin sevabı gibidir. Bir kimse kuşluk namazı için bulunduğu
yerden çıkar da bu çıkışındaki yorulmanın sebebi yalnız kuşluk namazı olursa o
kişinin sevabı Umre yapanın sevabı gibidir. Aralarında boş ve batıl söz
olmaksızın bir namaz'ın peşinden kılınan bir namaz illiyînde yazılır."
Diğer tahric: Ebu
Davud, tatavvu'; Ahmed b. Hanbel, V, 264, 268.
AÇIKLAMA: İlliyyîn: iyi kulların amellerinin yazıldığı
divanın adıdır.
Hadis-i
şerifteki, "Evinden çıkan" ifadesi galiba işarettir.Çünkü insanlar
camiye ekseriyetle evlerinden giderler. Yoksa, mezkur sevaba nail olmak için
mutlaka evden çıkmak diye bir kayıt yoktur. İş yerinden, dükkanından, bahçe ve
tarlasından camiye giden bir müslüman da aynı sevabı kazanır. Bu şekilde namaza
çıkan kişiye verilecek olan sevabın bir haccın tüm sevabına eşit bir sevab mı,
yoksa mananın hacca giderken atılan her adıma sevab verildiği gibi, namaza
giderken atılan her adıma da sevab verileceği şeklinde mi olduğu hususunda iki
görüş vardır:
Hadis-i
şerifte, kuşluk namazını camide kılmak için camiye çıkmanın bir umre sevabına
eşit olduğu anlaşılmaktadır. İbn Hacer el-Mekkî: "İmamlarımız kuşluk
namazının mescidde kılınmasının sünnet olduğunu bundan almışlardır, bu
"farz namazlar dışında kişinin kıldığı namazın efdali evinde
kıldığıdır" haberinin müstesnalarındandır" demiştir.
Mirkat'ta
şöyle denilmektedir: Bu hadîs nafile namazı camide kılmanın faziletli olduğuna
değil caiz olduğuna delalet eder yahutta maksat evi olmayan ya da evinde
meşguliyeti olan kişinin kuşluk kılmak için evinden çıkmasıdır. Nitekim
hadisin metninde, mescid sözü zikr edilmemiş, mücerred evden çıkmak söz konusu
edilmiştir. O zaman mana "evini, dükkanını, veya işini kuşluk namazı
kılmak için bırakıp çıkan" demek olur.
İbn
Reslan da "Bu hadisle sadece cuma günü kuşluk namazının kast edilmiş
olması muhtemeldir. Çünkü bununla ilgili başka deliller de varid olmuştur"
der.
Bu
te'villerden de anlaşılmaktadır ki mutlak olarak bütün nafile namazların
evlerde kılınması, camide kılınmasından efdaldir.