بَاب
فِي فَضْلِ
الْقُعُودِ
فِي
الْمَسْجِدِ
20. Mescidde Oturup
Beklemenin Fazileti
حَدَّثَنَا
الْقَعْنَبِيُّ
عَنْ مَالِكٍ عَنْ
أَبِي
الزِّنَادِ
عَنْ
الْأَعْرَجِ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ
أَنَّ رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ
الْمَلَائِكَةُ
تُصَلِّي
عَلَى أَحَدِكُمْ
مَا دَامَ فِي
مُصَلَّاهُ
الَّذِي
صَلَّى فِيهِ
مَا لَمْ
يُحْدِثْ
أَوْ يَقُمْ
اللَّهُمَّ
اغْفِرْ لَهُ
اللَّهُمَّ ارْحَمْهُ
Ebu Hureyre (r.a.)'den,
Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in şöyle buyurluğu rivayet edilmiştir:
"Sizden biri, abdestini bozmadan ve yerinden kalkmadan namaz kıldığı yerde
kaldığı müddetçe, melekler onun için; "Allahım onu bağışla, o'na rahmet
et" diye dua ve istiğfar eder.”
Diğer tahric: Buhari,
ezan; buyu; Müslim, mesacid; Nesai, mesacid; Tirmizi, salat; ibn Mace.mesacid;
Darimi, Salat; muvatta, sefer; Ahmed b. Hanbel, 11,312, 486, 502.
AÇIKLAMA: Hadisin metninden, her
ne maksatla olursa olsun, mescidde oturmanın, meleklerin duasını celb edeceği
anlaşılmaktadır. Ancak diğer rivayetlerden, bu beklemenin, ibadet cinsinden bir
şeyle meşgul olarak veya sonraki bir namazı gözleyerek olduğu takdirde değer
ifade edeceği anlaşılmaktadır.
Hadisi
şerifte "Sizden biri namaz kıldığı yerde beklediği müddetçe..."
buyurulmaktadır. Bu İfadenin, insanın evindeki namaz kıldığı yer için kullanılması
muhtemel olduğu gibi, tüm mescidler için kullanılmış olması da muhtemeldir.
İkinci ihtimal göz önünde bulundurulursa, mescidin bir bölümünden başka bir
bölümüne yer değiştirmek, mescidde namaz beklemenin sevabını ihlal etmez.
Hadis-i
şerifteki "yerinden kalkmadıkça..." kaydı, mescidden dışarıya çıkmaya
hamledilir.
Metindeki
"Abdesti bozmadıkça..." ifadesinden bazı alimler, mescidde yel
çıkarmanın hıaram olduğu hükmüne varmışlardır. |Ancak cumhur-u ulema bunun
haram olmadığı fakat sakınmak gerektiği görüşündedir. Camide abdestsiz olarak
oturma, meleklerin dualarına mani ise de caizdir.
Mescitte
itikaf, zikir veya sonraki namazı beklemek gibi bir maksatla, oturmak
müstehaptır. Böyle bir gaye olmadan oturmaya bazı alimler mubah, bazıları da
mekruh demişlerdir. İbn Hacer el-Askalani, Suffe Ashabını delil göstererek
camide uyumanın caiz olduğunu söyler. İmam Malik ve Ahmed'e göre yabancının
mescidde uyuması caiz, yerlinin uyuması mekruhtur.
Bazı Hükümler
1.
Namaz kılan namaz kıldığı yerde ibadetle meşgul olarak kalırsa, meleklerin
duasını celbeder.
2.
Mescidde abdesti bozmak, hayra manidir.