DEVAM: 36. Durgun
Su'ya Küçük Abdest Bozmak
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
يَحْيَى عَنْ
مُحَمَّدِ
بْنِ
عَجْلَانَ
قَالَ سَمِعْتُ
أَبِي
يُحَدِّثُ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ
قَالَ قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
لَا يَبُولَنَّ
أَحَدُكُمْ
فِي الْمَاءِ
الدَّائِمِ
وَلَا
يَغْتَسِلُ
فِيهِ مِنْ
الْجَنَابَةِ
Ebu Hureyre (r.a.)
Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur, dedi: "Sakın
sizden biriniz durgun suya küçük abdest bozmasın, ve cünüplükten dolayı ondan
ğusletmesin!'
Diğer tahric: Buhari,
vudu'; Müslim, tahare; Tirmizî, tahare; İbn-i Mace, tahare; Nesaî, tahare;
ğusl; Darimî, vudu; Ahmed b.Hanbel
AÇIKLAMA: Hadis-i şerifte geçen
"küçük abdest bozmasın" ifadesiyle durgun suya bevletmenin
yasaklanmasının sebebi, o suya abdest almak veya ğusl etmek için ihtiyaç
duyulacağındandır.
Görüldüğü
gibi hadis-i şerifte hem suya bevletmekten, hem de o suyla yıkanmaktan ayrı
ayrı nehy vardır. Zira, a). 65 numaralı
hadis-i şerifin açıklamasında da geçtiği gibi, durgun sular az olduğu zaman
içine düşen necasetle pis olur:
b).
İnsanların istifade edebilecekleri herhangi bir yere bevletmek yasaklanmıştır. [bk. 25 ve 26.hadis] Bu nedenle suya
bevletme ile suda yıkanma birbirinden farklı şeylerdir. Az olan su içerisine
bevledilmekle pis olduğu gibi abdest veya ğusülde kullanılmakla da müstamel
olur.
Hanefi
Mezhebinde sahih olan görüşe göre müstamel (kullanılmış) su temizdir.
Temizleyici değildir. Yani bu su'dan üzerimize bir sıçrama olursa üzerimiz
pislenmez. Fakat bu su ile ne abdest alınır ne de ğusledilir.
Fukahamn
beyanına göre müstamel su, insanın üzerine sıçradığında vesveseye sebebiyet
verir. Bu yüzden sıçratmamaya dikkat edilmelidir.