بَاب
السِّوَاكِ
لِمَنْ قَامَ
مِنْ اللَّيْلِ
30. Geceleyin Uyanan
Kişinin Misvak Kullanması
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ كَثِيرٍ
حَدَّثَنَا
سُفْيَانُ
عَنْ
مَنْصُورٍ
وَحُصَيْنٍ
عَنْ أَبِي
وَائِلٍ عَنْ حُذَيْفَةَ
أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
كَانَ إِذَا قَامَ
مِنْ
اللَّيْلِ
يَشُوصُ
فَاهُ بِالسِّوَاكِ
Huzeyfe (r.a.)'den,
şöyle demiştir: "Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) geceleyin
uykudan kalktığında mutlaka ağzını misvaklardı."
Diğer tahric: Buhari,
vudu'; Cuma ; Teheccüd; Müslim, tahare; Nesaî, tahare; kıyamu’l-leyl; ibn Mace,
tahare; Darimi, vudu; Ahmed b. Hanbel
AÇIKLAMA: Bu hadis-i şerifin
zahirine bakılırsa Resulu Ekrem (s.a.v.)'in gece hangi maksatla kalkarsa
kalksın, dişlerini misvakladığı anlaşılıyor. Binaenaleyh misvak kullanmak için
teheccud namazı kılmak maksadıyla kalkmış olmak şart değildir. Zaten misvaktan
maksat temizlik olduğuna göre uykudan kalkan kişinin dişlerini misvaklaması
için başka bir sebeb aramaya lüzum kalmaz. Nitekim Hz. Aişe'den gelen bir
hadis-i şerifte (bk. 57.hadis): Resul-i Ekrem gece veya gündüz her uykudan
kalkışında dişlerini misvakladığı haber verilmektedir.
Bu
bakımdan Müslim'in rivayetinde zikredilen Resulullah'ın gece teheccud namazına
kalktığı zaman dişlerini misvaklaması meselesi, misvak kullanmanın ancak
teheccüd namazıyla ilgili olduğuna delalet etmez. Bu hadisten anlaşılan şudur
ki, Resul-i Ekrem (s.a.v.) gece daima teheccüd namazı kılmak için kalkardı ve
her kalkışında da dişlerini misvaklardı. Binaenaleyh gündüz veya gece hangi
maksatla kalkarsa kalksın dişlerini misvakla temizlerdi. Çünkü uyku ağzın
kokusunu bozar.
Bundan
dolayı uykudan kalkınca temizlik için ağzın misvaklanması müstehabdır. Fıkıh
ulemasının bu mevzudaki görüşlerini 46. hadisin şerhinde açıklamıştık.