DEVAM: 15. Banyolarda
Abdest Almak
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ يُونُسَ
حَدَّثَنَا
زُهَيْرٌ
عَنْ دَاوُدَ
بْنِ عَبْدِ
اللَّهِ عَنْ
حُمَيْدٍ
الْحِمْيَرِيِّ
وَهُوَ ابْنُ
عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
قَالَ لَقِيتُ
رَجُلًا
صَحِبَ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
كَمَا
صَحِبَهُ
أَبُو
هُرَيْرَةَ
قَالَ نَهَى
رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَنْ يَمْتَشِطَ
أَحَدُنَا
كُلَّ يَوْمٍ
أَوْ يَبُولَ
فِي
مُغْتَسَلِهِ
İbn Abdurrahman Humeyd
el-Himyeri dedi ki: "Ben, Ebu Hureyre gibi (3-4 sene) Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ile sohbette bulunmuş bir sahabiye rastladım. O
zat: "Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bizim herhangi birimizin
sık sık taranmasını ve yıkandığı yere küçük abdest bozmasını yasakladı"
dedi.
Diğer tahric: Nesaî,
tahare; Ahmed b. Hanbel
AÇIKLAMA: Hadis-i şerifte geçen
ve ismi verilmeyen kimse sahabi olduğu için hadisin sıhhatine zarar vermez.
Çünkü ehl-i sünnet'e göre sahabilerin hepsi itimada şayan adil kişilerdir.
Bununla beraber bu kişinin Hakem b. Amr el-Ğifari, Abdullah b. Sercis ve
Abdullah b. Muğaffel olduğuna dair rivayetler de bulunmaktadır.
"Ebu
Hureyre gibi sohbet etmiş” olmasından maksat, müddet bakımındandır. Nesai'nin
rivayeti: "Ben Resul-i Ekrem ile 4 sene sohbet etmiş bir kimse ile
karşılaştım” şeklindedir.
Resul-i
Ekrem'in her gün sık sık taranmaktan nehycdişinin hikmeti; erkeğin bunu bir
zevk haline getirerek, şahsiyeti ile bağdaşmayan ölçülere varacak mübalağalı
süslenmelere yol açması ve sık taranma sebebiyle saçların döküleceği,
ihtimalidir. Zira erkekler daha büyük görevler için yaratılmışlardır.
ibn
Hacer, Şemail Şerhi'nde: "Resulullah (s.a.v.) her gün saç taramaktan
nehyetti. Bir gün ara ile taranmakta ise sakınca yoktur. Hergün sık sık
yapılması ise süslenmede aşırılığa ve ancak kadınlara yakışan bir süs
düşkünlüğüne yol açar" demiştir.
İbnü'l-Arabi
ise aynı konuda şunları söylemiştir: "Her gün taranmak gösteriştir,
yapmacık bir harekettir. Hiç taranmamak ise insanın yaratılışındaki nezafeti
değiştirip kendisini başka bir şekle sokması demektir. Bir gün arayla taranmak
ise, sünnettir."
Nitekim
(4159) numaralı hadis-i şerif de bunu te'yid eder: "Resul-i Ekrem (s.a.v.)
taranmaktan nehyetti; ancak bir gün arayla taranmak müstesna."Bu Hadis-i
şerif, Nesai'nin rivayet ettiği "Ebu Katade'nin uzun kakülü vardı. Resul-i
Ekrem (s.a.v.) "onu her gün tara" cevabını verdi" hadisine zıd
değildir.Çünkü oradaki nehy, karışık olmayan, hergün taranmaya muhtaç olmayan
saçlar içindir. Amma Ebu Katade Hazretierininki gibi karışan veya hergün
taranmaya muhtaç olan saçlar bu yasağın içine girmezler. Keza bu hadis-i şerif
Tirmizi'nin Şemail'de rivayet ettiği, Allah Rasulünün sık sık tarandığına dair
olan hadise de zıt değildir. İhtiyaç varken hergün saç taramak saçları sık sık
taramak demek değildir. İhya'da yer alan Allah Resulünün günde iki defa
tarandığına dair haberin hiç bir muteber hadis kitabında bulunmadığını İhya
şarini Ez-Zebidi haber veriyor. Netice olarak yasağa konu olan taranma,
hastalık haline gelen sebepsiz taranmadır. Bu konu (4161) numaralı hadis-i
şerifle tamamlanmaktadır.