بَاب
فِي
الرَّجُلِ
يَبُولُ
بِاللَّيْلِ
فِي
الْإِنَاءِ
ثُمَّ
يَضَعُهُ
عِنْدَهُ
13. Kişinin Geceleri
Bir Kaba Küçük Abdest Bozması Sonra Onu Yanına Koyması
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ عِيسَى
حَدَّثَنَا
حَجَّاجٌ
عَنْ ابْنِ
جُرَيْجٍ
عَنْ حُكَيْمَةَ
بِنْتِ
أُمَيْمَةَ
بِنْتِ
رُقَيْقَةَ
عَنْ
أُمِّهَا
أَنَّهَا
قَالَتْ
كَانَ لِلنَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَدَحٌ مِنْ
عِيدَانٍ
تَحْتَ
سَرِيرِهِ
يَبُولُ
فِيهِ
بِاللَّيْلِ
Hukeyme bint Umeyme annesi
Umeyme bint Rukayka'nin şöyle dediğini rivayet etmiştir: "Nebi (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem)'in sedirinin altında hurma ağacından yapılmış bir kap vardı.
Geceleyin ona küçük abdest bozardı.”
Diğer tahric: Nesai
tahare
AÇIKLAMA: Resul-i Ekrem Efendimizin
geceleyin böyle bir kabı kullanması sadece gece vaktine ait bir hadisedir.
Gündüzün buna izin yoktur. Çünkü genellikle geceleri dışarıya çıkıp uzaklara
giderek abdest bozmaya engel çok olur. Işıkların kesildiği veya hiç olmadığı
zamanlarda bu engeller daha da artar. Resul-i Ekrem (s.a.v.) böyle meşakkatli
anlarda ümmetine bir kolaylık yolu göstermiştir.
Her
ne kadar da: İraki, "bu uygulama evlerde tuvalet bulunmadığı dönemlere
aittir" demişse de, meşakkat ve mazereti nazara almak lazımdır. Genellikle
geceler, meşakkatle dolu olduğundan hadisin zahir manası ile her zaman amel
edilebilir.
Bu
hadisin sıhhati üzerinde söz edilmişse de onun değişik senetlerle başkalarından
da rivayet edilmesi sıhhatinde şüphe bırakmamıştır. el-Hasan b. Süfyan'ın
Müsned'indeki rivayeti Hakim Darekutni, Taberani ve Ebu Nuaym'in Ebu Malik
en-Nehai el-Esved b. Kays-Nubeyh el-Anezi senediyle Ummu Eymen'den
naklettikleri hadis, üzerinde durduğumuz hadisi takviye eden rivayetlerdendir.
Hurma
ağacının mübarek ve saygıya layık bir ağaç olduğuna dair hadisle bu hadis
arasında çelişki bulunduğu itirazı yersizdir. Çünkü hurmanın mübarek olduğunu
ifade eden hadis, zayıftır. Zayıf ise kaviye mukabele edemez.
Kısaca
o hadis: "Halanız hurmayı ikram ediniz, çünkü o babanız Adem'in artık
çamurundandir" bunun zayıf. hatta Mevdu olduğu da söylenmiştir.
Uzun
süre bekletilmiş sidik bulunan eve meleklerin girmeyeceğini ifade eden hadis de
mevzumuzu teşkil eden hadis-i şerife aykırı değildir. Çünkü kaplarda olan
sidikler uzun bir süre bekletilmek için değil, en kısa zamanda dışarı atılmak
için kaba alınır.