بَاب
الرُّخْصَةِ
فِي ذَلِكَ
5. Abdest Bozarken
Kıbleye Yönelme Veya Sırtını Dönme Ruhsatı
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
مَسْلَمَةَ
عَنْ مَالِكٍ
عَنْ يَحْيَى
بْنِ سَعِيدٍ عَنْ
مُحَمَّدِ
بْنِ يَحْيَى
بْنِ
حَبَّانَ
عَنْ عَمِّهِ
وَاسِعِ بْنِ
حَبَّانَ
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
عُمَرَ قَالَ
لَقَدْ
ارْتَقَيْتُ
عَلَى ظَهْرِ
الْبَيْتِ
فَرَأَيْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
عَلَى لَبِنَتَيْنِ
مُسْتَقْبِلَ
بَيْتِ
الْمَقْدِسِ
لِحَاجَتِهِ
Abdullah b. Ömer
(r.a.)'dan rivayet edildiğine göre o şöyle demiştir: "Bir gün evin damına
çıkmıştım. Resul-i Ekrem Sallallahu Aleyhi ve Sellem'i, önü Beyt-i Makdise
dönük olarak iki kerpiç üzerinde abdest bozarken gördüm"
Diğer tahric: Buhari,
vudu; Müslim, tahare; Nesai; tahare; İbn Mace tahare; Muvatta, Kıble; Darîmî,
vudu; Ahmed b. Hanbel
AÇIKLAMA: Bu hadis-i şerif
Resul-i Ekrem'in insanların gözlerinden uzak bulunduğu anlardaki
davranışlarının bile tüm insanlar için em güzel örnek olduğuna delildir.
Diğer
insanların gizli halleri araştırılırsa fevkalade nefreti gerektiren ve sahibini
ebedi utanca götürecek davranışlara rastlamak mümkün iken, Nebilerin gizli de
ve açıkta işlediği fiiller ve söyledikleri sözler tüm insanlar için en güzel
örneklerdir.
Yine
bu hadis İbn-i Ömer r.a.'ın Resul-i Ekrem s.a.v.'in tüm hallerini takip ederek
sünnet-i seniyyeye hizmet etmek için ne kadar çaba gösterdiğine delalet eder.
Resul-i
Ekrem'in muttali olunan bu gibi gizli hallerini söylemek caizdir.
Bu
hadisten evlerde abdest bozarken kıbleye sırtını dönmenin caiz olduğu
anlaşılır. Fıkıh imamlarının bu mevzudaki görüşleri 7. hadisin şerhinde
özetlenmiştir.