بَاب
الْبُصَاقِ
يُصِيبُ
الثَّوْبَ
139. Elbiseye Bulaşan
Tükrüğün Hükmü
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ
إِسْمَعِيلَ
حَدَّثَنَا
حَمَّادٌ
أَخْبَرَنَا
ثَابِتٌ الْبُنَانِيُّ
عَنْ أَبِي
نَضْرَةَ
قَالَ بَزَقَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
فِي ثَوْبِهِ
وَحَكَّ
بَعْضَهُ بِبَعْضٍ
Ebu Nadra'dan, demiştir
ki; "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) elbisesine tükürdü ve orayı
biri biri üstüne (katlayıp) sürttü."
Diğer tahric: Nesai,
tahare; İbn Mace, ikame; Ahmed b.Hanbel, III, 42.
AÇIKLAMA: Bu Hadis mürseldir.
Çünkü Ebu Nadra tabiundandır. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i
görmemiştir. Başka rivayetlerden anlaşıldığına göre, Efendimiz'in elbisesinin
bir ucuna tükürmesi namazda iken zarurete binaen olmuştur. Ebu Nuaym'ın
rivayeti de böyledir. Şöyleki namazdaki bir insanın yutamayacağı ve açığa da
tüküremeyeceği bir tükürüğü, yanında da mendili bulunmadığını düşünürsek,
başkalarının kendisinin rahatsız olacağı bir manzara zuhur etmemesi için,
elbisesinin bir kenarına bırakmak ve onu izale etmek en iyi bir durumdur ki,
onun temizlenmesi ise, daha kolaydır. Bu husus Hadisin rivayetinde
"tükürdü" manasına gelen lafzın tefsir ve te'vilidir.
Ebu
Nuaym'in rivayetin de "Resulullah namazda iken ağzındaki ıslaklığı
elbisesinin bir ucu ile çıkardı" şeklindedir.
Buna
göre normal olan bu durumun te'vile ihtiyacı yoktur. Nitekim Menhel sahibi de
hadisi bu şekilde açıklamıştır.
Hadis
tükrüğün mutlak olarak temiz olduğuna delalet eder. Ayni, İbn Battal'dan
rivayetle, "tükrüğün temiz oluşu icma ile sabittir. Selman'dan rivayet
edilenden başka bu konuda ihtilaf bilmiyorum. Hasan bin Hayy da onu elbisede
kerih bulmuştur" demektedir. ibn Hazm: "Selman-ı Farisi ve Nehai'ye
göre ağızdan ayrılan tükrüğün necis olduğu rivayeti sahihtir" der. İbn Ebi
Şeybe de Musannefinde onun temiz olmadığını söyler.
Bunların
dışındaki bütün müctehid imamlar tükrüğün temiz olduğu hususunda müttefiktir.
Bu İbn Battal'ın da dediği gibi icma hükmündedir.