بَاب
فِي الْأَذَى
يُصِيبُ
النَّعْلَ
Ayakkabıya Bulaşan
Pisliğin Temizlenmesi
328
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ
حَنْبَلٍ
حَدَّثَنَا
أَبُو
الْمُغِيرَةِ
ح و
حَدَّثَنَا عَبَّاسُ
بْنُ
الْوَلِيدِ
بْنِ مَزْيَدٍ
أَخْبَرَنِي
أَبِي ح و
حَدَّثَنَا
مَحْمُودُ
بْنُ خَالِدٍ
حَدَّثَنَا
عُمَرُ يَعْنِي
ابْنَ عَبْدِ
الْوَاحِدِ
عَنْ الْأَوْزَاعِيِّ
الْمَعْنَى
قَالَ
أُنْبِئْتُ أَنَّ
سَعِيدَ بْنَ
أَبِي
سَعِيدٍ
الْمَقْبُرِيَّ
حَدَّثَ عَنْ
أَبِيهِ عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ
أَنَّ رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ إِذَا
وَطِئَ
أَحَدُكُمْ بِنَعْلِهِ
الْأَذَى
فَإِنَّ
التُّرَابَ لَهُ
طَهُورٌ
Ebu Hureyre'den rivayet
edildiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
"Sizden biriniz ayakkabısı ile bir pisliğin üzerine basarsa (bilsin ki)
toprak onun için temizleyicidir."
Sadece Ebu Davud
rivayet etmiştir
AÇIKLAMA: Hadisin zahiri
ayakkabıya bulaşan pisliğin (cinsi ne olursa olsun) yere sürtülerek
temizlenebileceğine delalet etmektedir. Evzai, Ebu Sevr (bir rivayette) Ebu
Yusuf, İshak, (bir rivayette) İmam Ahmed, ve Zahiriler bu görüşü
benimsemişlerdir.
Beğavi,
ulemanın çoğunluğunun bu görüşte olduklarını söyler.
İmam
Malik, Şafii, Züfer ve Muhammed'e göre, pislenen ayakkabı ancak yıkamakla
temizlenir, toprağa sürterek temizlenemez. Bunlar, üzerinde durduğumuz
hadisteki "necaseti kuru olanına hamletmişlerdir.
İmam
Azama göre, ayakkabıya bulaşan pislik katı (cüsseli, maddi varlığı bilinen
türden) olursa, toprağa sürtülerek temizlenir. idrar gibi sıvı haldeki cüssesiz
necasetler ise ancak yıkamakla temizlenir, yere sürtmekle temizlenmez. Hanefi
mezhebinde fetva, İmam-ı Azam'ın kavline göredir.