بَاب
الْمَنِيِّ
يُصِيبُ
الثَّوْبَ
134. Elbiseye Bulaşan
Meninin Hükmü
حَدَّثَنَا
حَفْصُ بْنُ
عُمَرَ عَنْ
شُعْبَةَ
عَنْ
الْحَكَمِ
عَنْ
إِبْرَاهِيمَ
عَنْ
هَمَّامِ
بْنِ
الْحَارِثِ
أَنَّهُ
كَانَ عِنْدَ
عَائِشَةَ
رَضِيَ
اللَّهُ
عَنْهَا فَاحْتَلَمَ
فَأَبْصَرَتْهُ
جَارِيَةٌ
لِعَائِشَةَ
وَهُوَ
يَغْسِلُ
أَثَرَ
الْجَنَابَةِ
مِنْ
ثَوْبِهِ
أَوْ
يَغْسِلُ
ثَوْبَهُ فَأَخْبَرَتْ
عَائِشَةَ
فَقَالَتْ
لَقَدْ
رَأَيْتُنِي
وَأَنَا
أَفْرُكُهُ
مِنْ ثَوْبِ
رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ أَبُو
دَاوُد
رَوَاهُ
الْأَعْمَشُ
كَمَا رَوَاهُ
الْحَكَمُ
Hemmam bin Haris'ten
rivayet edilmiştir: "(Bir gün) Hemmam Hz. Aişe'nin yanında (misafir) iken
ihtilam olmuştu. Elbisesini veya elbisesindeki cenabet eserini (meniyi)
yıkarken Hz. Aişe'nin cariyesi onu gördü ve Hz. Aişe'ye haber verdi. Bunun
üzerine Aişe (r.anha) şöyle dedi: (Şu anda) Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in elbisesinden onu ovaladığımı görür (gibiyim).
Ebu Davad: "Bunu,
Hakem rivayet ettiği gibi, A'meş de rivayet etmiştir" dedi.
Diğer tahric: Müslim,
tahare; Nesai, tahare; İbn Mace, tahare (mana olarak); Tirmizî, tahare, (mana
olarak); Ahmed b. Hanbel, VI, 35 97, 135.
AÇIKLAMA: Bu Hadis, kurumuş olan
meninin ovalamakla temizleneceği görüşünde olanların delilleırindendir. Konu
ulema arasında ihtilaflıdır.
Şafii,
Davud, İbn Munzir, Said bin el-Müseyyeb, Ata İshak ve Ebu Sevr'e göre meni
temizdir. İmam Ahmed'in iki rivayetinden esah olanı da bu şekildedir. Ancak
Şafii mezhebinin muteber kitaplarından Muğni'l-muhtac'ta "Bir kimse küçük
abdestten sonra tenasül uzvunu yıkamazsa ondan çıkan meni pistir"
denilmektedir. Bu görüşte olanların delili, meninin ovalanmakla izale
edilebildiğini, gösteren rivayettir. Pis olsaydı ovalamakla temizlenmezdi,
demektedirler.
Hanefi
Mezhebine göre meni pistir. Yaşı ancak yıkamakla, kurusu ise, ovalamak
suretiyle de temizlenebilir. Ancak küçük abdestinden sonra su ile temizlenmiş
olması şarttır. Aksi halde ovalamakla da temizlenmez. Zira uzuv üzerinde kurumuş
olan idrar ıslak meni ise yayıldığından temizlenmez.
Üzerinde
durduğumuz, Hz. Aişe'nin rivayeti, bu görüşün delilerindendir. Meninin
ovalamakla izale edilmesi, Onun temiz olmasını gerektirmez. Nitekim,
ayakkabıya, bulaşan ve cüssesi olan pislik yere veya toprağa sürtmek suretiyle
temizlenebilir, yıkamaya ihtiyaç göstermez. Su ile yıkanmadan silmek, tehavvül,
kuruma vs. gibi daha birçok temizleme yolları vardır. İbn Abbas'tan nakledilen
ve meniyi bir burun akıntısına benzeten rivayeti ise, İshak el-Ezrak'ın Şureyk
tarikiyle yaptığından başka ref eden olmamıştır. Bu rivayet Beyhaki'nin
dediğine göre mevkuftur.
Darekutni'nin
Hz. Aişe'den rivayet ettiği, "Ben Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in elbisesindeki meniyi kuru ise ovalar, yaş ise yıkardım"
şeklindeki hadis de açıkça bu görüşü takviye etmektedir.