DEVAM: 130. Kadın,
Hayızken Giydiği Elbisesini Yıkar
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
مَسْلَمَةَ
عَنْ مَالِكٍ
عَنْ هِشَامِ
بْنِ عُرْوَةَ
عَنْ
فَاطِمَةَ
بِنْتِ
الْمُنْذِرِ
عَنْ أَسْمَاءَ
بِنْتِ أَبِي
بَكْرٍ
أَنَّهَا
قَالَتْ
سَأَلَتْ
امْرَأَةٌ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَقَالَتْ
يَا رَسُولَ
اللَّهِ
أَرَأَيْتَ
إِحْدَانَا
إِذَا أَصَابَ
ثَوْبَهَا
الدَّمُ مِنْ
الْحَيْضَةِ
كَيْفَ
تَصْنَعُ
قَالَ إِذَا
أَصَابَ
إِحْدَاكُنَّ
الدَّمُ مِنْ
الْحَيْضِ
فَلْتَقْرُصْهُ
ثُمَّ لِتَنْضَحْهُ
بِالْمَاءِ
ثُمَّ
لِتُصَلِّ ح
Esma binti Ebi Bekr
(r.ahha)'dan, demiştir ki; "Bir kadını Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'a şöyle sorarken duydum: Ya Resulullah, bizden birinin elbisesine hayız
kanı bulaşırsa, ne yapsın? Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şu cevabı verdi:
" Sizden birinize hayz kanı bulaşırsa onu (pamukla) ovalasın sonra su ile
yıkasın ve namazını kılsın."
Diğer tahric: Buhari,
hayz, vudu; Müslim tahare; Tirmizî, tahare, İbn Mace, tahare; Nesai, hayz;
muvatta tahare; Ahmed b. Hanbel, VI, 246, 253.
AÇIKLAMA: Ayni' Buhari Şerhinde
İbn Battal’ın "Esma' hadisi, ulema katında necasetin yıkanması hususunda
esastır" dediğini naklettikten sonra şunları söyler: "Bu hadis ulema
indinde çok olan kana hamledilir. Çünkü Cenab-ı Allah kanın necaseti konusunda
mesfuh olmayı şart koşmuştur. O da akıcı olan çok kandan kinayedir. Fakihler
çok olanın miktarım tayinde ihtilaf etmişlerdir. Küfeliler (Hanefiler) kanda ve
diğer necasette az ile çoğun arasını ayıklamakta bir dirhem den daha aza itibar
etmişlerdir..."
İmam
Malik'e göre kanın azı affedilir, fakat diğer necasetlerin azı da, çoğu da
yıkanmalıdır.
Şafiilere
göre kanın azı affedilmiştir. Yalnız köpek ve domuz kanının azıda, afdan
müstesnadır. Pire kanı, bazı şartlarla çok da olsa mafuvdur. Diğer necasetlerde
gözle görülebilen pislik necistir.