DEVAM: 130. Kadın,
Hayızken Giydiği Elbisesini Yıkar
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ كَثِيرٍ
الْعَبْدِيُّ
أَخْبَرَنَا
إِبْرَاهِيمُ
بْنُ نَافِعٍ
قَالَ
سَمِعْتُ
الْحَسَنَ
يَعْنِي ابْنَ
مُسْلِمٍ
يَذْكُرُ عَنْ
مُجَاهِدٍ
قَالَ
قَالَتْ
عَائِشَةُ مَا
كَانَ
لِإِحْدَانَا
إِلَّا
ثَوْبٌ وَاحِدٌ
تَحِيضُ
فِيهِ فَإِنْ
أَصَابَهُ
شَيْءٌ مِنْ
دَمٍ
بَلَّتْهُ
بِرِيقِهَا
ثُمَّ قَصَعَتْهُ
بِرِيقِهَا
Aişe (r.anha) şöyle
demiştir; "Bizden (Resulullah’ın hanımlarından) birinin sadece bir
elbisesi vardı. O elbisesi üzerinde iken de hayız olurdu. Eğer elbisesine kan
bulaşırsa, onu tükürüğü ile ıslatır, sonra ovalardı."
Diğer tahric: Buhari,
hayz
AÇIKLAMA: Hz. Aişe'nin
elbisedeki kanı tükrüğü ile ovaladıktan sonra su ile yıkaması fakat ravinin
bunu zikretmemesi mümkün olduğu gibi, kan'ın yıkamaya lüzum hissettirmeyecek
derecede az olması da muhtemeldir. Çünkü her ne kadar Menhel müellifi
"Hanefiler elbisedeki necasetin suyun dışındaki sirke ve tükrük gibi
maddelerle izalesine bu hadisle istidlal etmişlerdir" demekte ise de,
tükrükle necaset izale edilemez. Ancak burada şu söylenebilir, bu necaset
namaza mani olacak miktarda değildir. Tükürükle izalesi ise, eserin gözlerden
uzak tutulmasını sağlamaktı. Hanefilere göre bazı şartlarla, sudan başka da
bazı mayiler ile necaset izale edilebilir. Zaten hadis de, necasetin suyun
dışındaki bazı maddelerle de izale edileceğine delalet etmektedir.