DEVAM: 111. Müstehaza
İki Namazı Birleştirir Ve İkisi İçin Bir Gusül Eder Diyenlere (Delil Olan
Hadisler)
حَدَّثَنَا
وَهْبُ بْنُ
بَقِيَّةَ
أَخْبَرَنَا
خَالِدٌ عَنْ
سُهَيْلٍ
يَعْنِي ابْنَ
أَبِي صَالِحٍ
عَنْ
الزُّهْرِيِّ
عَنْ
عُرْوَةَ بْنِ
الزُّبَيْرِ
عَنْ
أَسْمَاءَ
بِنْتِ عُمَيْسٍ
قَالَتْ
قُلْتُ يَا
رَسُولَ
اللَّهِ إِنَّ
فَاطِمَةَ
بِنْتَ أَبِي
حُبَيْشٍ اسْتُحِيضَتْ
مُنْذُ كَذَا
وَكَذَا
فَلَمْ تُصَلِّ
فَقَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
سُبْحَانَ
اللَّهِ
إِنَّ هَذَا مِنْ
الشَّيْطَانِ
لِتَجْلِسْ
فِي مِرْكَنٍ
فَإِذَا
رَأَتْ
صُفْرَةً
فَوْقَ
الْمَاءِ
فَلْتَغْتَسِلْ
لِلظُّهْرِ
وَالْعَصْرِ
غُسْلًا
وَاحِدًا
وَتَغْتَسِلْ
لِلْمَغْرِبِ
وَالْعِشَاءِ
غُسْلًا
وَاحِدًا وَتَغْتَسِلْ
لِلْفَجْرِ
غُسْلًا
وَاحِدًا
وَتَتَوَضَّأْ
فِيمَا بَيْنَ
ذَلِكَ قَالَ
أَبُو دَاوُد
رَوَاهُ
مُجَاهِدٌ
عَنْ ابْنِ
عَبَّاسٍ
لَمَّا
اشْتَدَّ
عَلَيْهَا
الْغُسْلُ
أَمَرَهَا
أَنْ
تَجْمَعَ بَيْنَ
الصَّلَاتَيْنِ
قَالَ أَبُو
دَاوُد وَرَوَاهُ
إِبْرَاهِيمُ
عَنْ ابْنِ
عَبَّاسٍ وَهُوَ
قَوْلُ
إِبْرَاهِيمَ
النَّخَعِيِّ
وَعَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
شَدَّادٍ
Esma' binti Umeys şöyle
demiştir: "Ya Resulallah, Fatima binti Ebi Hubeyş şu kadar zamandan beri
müstehazadır, (istihaza kanının namaza mani olduğunu zannettiği için) namazını
kılmamaktadır, dedim.
Bunun üzerine Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): Sübhanellah!... Bu şeytandandır. Bir leğene
otursun, suyun üzerinde bir sanlık görürse öğlen ve ikindi için bir defa, akşam
ve yatsı için de bir defa, sabah için de bir defa ğusletsin. Bunların arasında
da abdest alsın" buyurdular."
Ebu Davud dedi ki;
Mücahid, ibn Abbas'tan; "Ona gusul zor gelince iki namazı birleştirmesini
istedi" şeklinde rivayet etmiştir. Bunu İbrahim de ibn Abbas'tan rivayet
etmiştir. Bu, İbrahim en-Nehai ve Abdullah bin Şeddad'ın görüşüdür.
Diğer tahric: Hadisi,
kütüb-i sütte müelliflerinden sadece Ebu Davud rivayet etmiştir.
AÇIKLAMA: Hadisten
anlaşılmaktadır ki, Fatima binti Ebi Hubeyş istihaza olunca Resulullah
kendisine içerisinde su bulunan bir leğene oturmasını, suyun yüzüne çık0an renk
sarı ise, bunun istihaza kanı olduğuna hüküm etmesini, başka bir renk çıkarsa,
hayza hükmetmesini emretmiştir. Bu Hadis müstehazanın hayz günlerini kanın
rengi ile tayin edeceğini söyleyen Şafiilerin görüşünü te'yid etmektedir.
Hanefilerin bu husustaki görüşleri ve Şafiilere cevaplan daha evvel
kaydedilmiştir.
Hadisteki
"bunlar arasında abdest alır" ifadesini Hanefiler hakiki manasında
anlamışlar ve "bir namaz için gusledince sonraki namaz için abdesti bozan
bir şey olmazsa abdest almasın" diye hükmetmişlerdir.
Şafiilere
göre ise, cem edeceği namazlar arasında kaza namazı kılacaksa o namaz için
abdest alır, gusletmesine lüzum yoktur. Çünkü gusül sadece beş vakit namaza
mahsustur. Malikilere göre, iki namaz arasında abdesti bozan bir şey meydana
gelmezse abdest almasına lüzum yoktur.