DEVAM: 51. Nebi
(sallallahu aleyhi ve sellem)’in Abdest Alış Şekli
حَدَّثَنَا
قُتَيْبَةُ
بْنُ سَعِيدٍ
حَدَّثَنَا
بَكْرٌ
يَعْنِي
ابْنَ مُضَرَ
عَنْ ابْنِ
عَجْلَانَ
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
مُحَمَّدِ
بْنِ عَقِيلٍ
أَنَّ
رُبَيِّعَ
بِنْتَ مُعَوِّذٍ
ابْنِ
عَفْرَاءَ
أَخْبَرَتْهُ
قَالَتْ
رَأَيْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَتَوَضَّأُ
قَالَتْ
فَمَسَحَ
رَأْسَهُ
وَمَسَحَ مَا
أَقْبَلَ
مِنْهُ وَمَا
أَدْبَرَ
وَصُدْغَيْهِ
وَأُذُنَيْهِ
مَرَّةً
وَاحِدَةً
Abdullah b. Muhammed b.
Akil, er-Rubeyyi' bint-i Muavviz b. Afra'nın şöyle dediğini rivayet etmiştir:
"Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'i abdest alırken gördüm. Başını
ön ve arka tarafını, gözle kulak arasında kalan kısmını ve kulaklarını birer
kere mesnetti.
Diğer tahric: Tirmizî.
tahare; ibn Mace tahare; Ahmcd b. Hanbel
AÇIKLAMA: Bu Hadiste
Resulullah'ın başını meshedişinin keyfiyyeti "başın ön ve arka tarafını
meshetti" şeklinde izah edilmiştir. el-Azimabadi, Avnu'l-Ma'bud isimli
şerhinde bu kelimeleri açıklarken ''Başının önünü ve arkasını kulakları ile
beraber bir defa meıhetti" demektedir.
Önceki
hadisin izahında belirtildiği gibi başın önce ön tarafını sonra da arka
tarafını veya önce ön tarafından arkaya, sonra da arka taraftan öne doğru
meshetmek bir kere mesh sayılır. Bu nedenle "başın önünü ve arkasını
meshetti" tabiri Hadisteki "bir kerte" ifadesine aykırı
değildir.
İmam
Şa'rani'nin bazı seleften naklettiğine göre, "Rasulullah (s.a.v.) elini
önce tepesinin üzerine koyar ensesine kadar çekerek mesheder, sonra tekrar
gerisin geriye ilk başladığı yere kadar elini çekerek meshini tamamlardı. Bütün
bunları elini başından hiç kaldırmadan ve suyu yenilemeden yapardı. Bu nedenle,
"üç kere meshetti" tabiriyle "bir kere meshetti" tabiri
arasında hüküm bakımından bir fark yoktur."
Tafsilat
için 106 ve 118 numarah Hadislere de bakılabilir.