باب: الخضر في
المنام،
والروضة
الخضراء.
19. RÜYADA YEŞİLLİKLER VE YEŞİL BAHÇE GÖRMEK
حدثنا عبد
الله بن محمد
الجعفي: حدثنا
حرميُّ بن
عمارة: حدثنا
قرَّة بن
خالد، عن محمد
بن سيرين قال:
قال قيس بن
عباد:
كنت
في حلقة فيها
سعد بن مالك
وابن عمر، فمر
عبد الله بن
سلام، فقالوا:
هذا رجل من
أهل الجنة،
فقلت له: إنهم
قالوا كذا
وكذا، قال:
سبحان الله،
ما كان ينبغي لهم
أن يقولوا ما
ليس لهم به
علم، إنما
رأيت كأنما
عمود وضع في
روضة خضراء،
فنصب فيها،
وفي رأسها
عروة، وفي أسفلها
منصف، والمنصف
الوصيف، فقيل:
ارقه، فرقيت
حتى أخذت
بالعروة،
فقصصتها على
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم، فقال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم: (يموت عبد
الله وهو آخذ
بالعروة
الوثقى).
[-7010-] Kays b. Abbad şöyle demiştir: Ben Sa'd b. Malik
ve İbn Ömer'in yer aldığı bir halkada idiin. Derken Abdullah b. Selam uğradı.
Oradakiler "Bu, cennet ehlinden olan bir adamdır!" dediler. Ben de
ona "Buradakiler senin hakkında şunu şunu söylediler" dedim. Abdullah
b. Selam "Sübhanallah! Onlara hakkında bilgileri olmayan bir sözü
söylemeleri uygun olmaz. Ben sadece şöyle bir rüya görmüştüm:
Sanki yemyeşil bir bahçenin içine konulmuş bir sırık vardı. Bu
sırık orada dikilmişti. Bu sırığın başında da bir kulp vardı. Aşağısında ise
bir minsaf (hizmetçi) vardı. Bana 'Bu sırığa çık' denildi. Ben de çıktım ve
hatta tepedeki kulpu elime aldım. Nihayet bu rüyamı Resulullah'a anlattım. Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem "Abdullah, bu en sağlam kulpa yapışmış olarak
vefat edecektir" buyurdu.
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"Rüyada yeşillikler ve yeşil bahçe görmek."
el-Kayravani şöyle demiştir: Bitkisi tanınmayan bahçe tazeliği ve güzel
ihtişamıyla İslam'la tabir olunur. Bahçe ayrıca faziletli mekan şeklinde de
tabir edilir. Bazen Mushaf, ilim kitapları, alim ve benzeri şekilde tabir
edildiği de olmuştur.
"el-Minsaf el-Vasif." Bu ifade, habere sonradan
girmiştir. Kelime, İbn Sirin'in tefsiridir. Zira haberin Müslim'deki rivayeti
"Bana bir minsaf (hizmetçi) geldi" şeklindedir. İbn Avn minsafın
hizmetçi olduğunu söylemiştir. Hadis aynı zamanda Abdullah b. Selam'ın
menkıbesi mahiyetindedir.
باب: كشف
المرأة في
المنام.
20. RÜYADA GÖRÜLEN KADINI KEŞFETME
حدثنا عبيد
الله بن
إسماعيل:
حدثنا أبو
أسامة، عن
هشام، عن
أبيه، عن
عائشة رضي
الله عنها قالت:
قال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم: (أريتك
في المنام
مرتين، إذا
رجل يحملك في
سرقة من حرير،
فيقول: هذه
امرأتك، فأكشفها
فإذا هي أنت،
فأقول: إن يكن
هذا من عند الله
يمضه).
[-7011-] Aişe r.anha'nın nakline göre Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurmuştur: "(Ya Aişe!) Sen iki kere
rüyamda bana gösteri/din. Bir adam ipekten bir parça üzerinde senin suretini
taşıyordu. O adam 'Bu (senin müstakbel) eşindir' diyordu. Şimdi ben o sureti
keşfediyorum, o suret sendin." Bu söz üzerine ben 'Eğer bu rüyam Allah
tarafından gösterilmiş ise Allah bunu gerçekleştirecektir' dedim.
باب: ثياب
الحرير في
المنام.
21. RÜYADA İPEK ELBİSE GÖRMEK
حدثنا محمد:
أخبرنا أبو
معاوية:
أخبرنا هشام، عن
ابنه، عن
عائشة قالت:
قال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم: (أريتك
قبل أن أتزوجك
مرتين، رأيت
الملك يحملك
في سرقة من
حرير، فقلت له:
اكشف، فكشف
فإذا هي أنت،
فقلت: إن يكن
هذا من عند
الله يمضه، ثم
أريتك يحملك
في سرقة من
حرير، فقلت:
اكشف، فكشف،
فإذا هي أنت،
فقلت: إن يك هذا
من عند الله يمضه).
[-7012-] Aişe r.anhs'nın nakline göre Resulullah Sallallahu
Aleyhi ve Sellem şöyle demiştir:
"Ben seninle evlenmeden önce bana rüyadg iki kere
gösteri/din. Ben meleği ipekten bir kumaş parçası üzerinde senin suretini
taşırken gördüm. Ona 'Bu kumaş parçasını aç!' dedim. Melek de onu açtı. Bir de
baktım ki o sendin. Ben eğer bu rüya Allah tarafından ise o bunu
gerçekleştirecektir dedim. Sonra melek seni bir ipek parçası üzerinde taşırken
ikinci defa bana gösterildin. Ben ona 'Bu parçayı aç!' dedim. O da açtı; Bir de
baktım ki o suret sendin. Bunun üzerine ben 'Eğer bu rüya Allah tarafından
gösteri/miş ise Allah bunu gerçekleştirecektir' dedim."
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"Rüyada ipek elbise görmek." İmam Buhari bu ve bundan
önceki konuyla ilgili olarak Hz. Aişe r.anhs'nın naklettiği hadise yer
vermiştir. Bu hadis, Resuluilah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in kendisiyle
evlenmeden önce onu rüyada görmesine dairdir. Söz konusu hadis, Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in Medine'ye hicretinden önceki sıreti bölümünde
geçmişti. Kurtubi şöyle der:
Resulullah s.a.v., Hz. Aişe r.anha'yı uyanıkken gördüğü gibi
rüyada da gördüğünü ifade etmek istemektedir. Netice olarak rüyada kastedilen
başkası değil, Hz. Aişe radıyallShu anhS olmaktadır. Hammad b. Seleme kendi
rivayetinde kastedilenin kim olduğunu şu şekilde açıklamaktadır:
"Hz. Hatice'nin vefatından sonra ipekten bir kumaş parçası
içinde bana bir kadın getiri/di. "
İbn Battal şu açıklamayı yapar: Rüyada kadın görmek birkaç
şekilde tabir edilir. Bir tabire göre rüyada kadın görmek, kişinin bizzat o
gördüğü kadınla veya benzeriyle evleneceği şeklinde tabir edilir. Bazen rüyada
görülen kadın, dünyalık elde etme veya dünyada bir mertebe kazanma ya da rızık
genişliği olarak tabir edilir. Rüya tabircilerinin bu konudaki görüşleri bundan
ibarettir. Bazen rüyada görülen kadın, onunla birlikte rüyayı görenin başına
gelecek olan bir fitneye delalet edebilir. Rüyada kadınların ipek elbise
giymeleri evlenmeye, rahatlamaya, zenginliğe, kilo almaya delalet eder.
Tabirciler insanın bedenini sarması dolayısıyla bütün giysilerin kişinin
vücuduna delalet ettiğini söylemişlerdir. Özellikle de elbise örfte insanların
toplum içindeki mertebeleri ve ahvalinin göstergesi olduğunda tabir böyle
olacaktır.
باب:
المفاتيح في
اليد.
22. RÜYADA ELDE ANAHTARLAR GÖRME
حدثنا سعيد
بن عفير: حدثنا
الليث: حدثني
عقيل، عن ابن
شهاب: أخبرني
سعيد بن
المسيب: أن
أبا هريرة قال:
سمعت
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم يقول:
(بعثت بجوامع
الكلم، ونصرت
بالرعب،
وبينا أنا نائم
أتيت بمفاتيح
خزائن الأرض
فوضعت في يدي).
قال أبو عبد
الله: وبلغني
أن جوامع
الكلم: أن الله
يجمع الأمور
الكثيرة،
التي كانت
تكتب في الكتب
قبله، في
الأمر
الواحد،
والأمرين، أو
نحو ذلك.
[-7013-] Ebu Hureyre r.a.'in nakline göre Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurmuştur:
"Ben cevami'u'l-kelim (özlü ve kapsamlı sözler) ile
gönderildim.
Bana (bir aylık mesafedeki düşman gönülIerine) korku salmak
suretiyle yardım edildi. Bir de ben uyuduğum sırada bana yeryüzünün
hazinelerinin anahtarları getirildi de benim elime konuldu. "
Ebu Abdullah şöyle demiştir: Belağ yoluyla bize ulaştığına göre
"cevami'u'lkelim", Allahu Teala'ın Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'
den önceki kitaplarda yazılı olan birçok şeyleri bir, iki veya buna benzer
meselede toplamasıdır.
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"Rüyada elde anahtarlar görme" Yani bir kimse
rüyasında elinde anahtarlar görürse bu nasıl tabir edilir? Tabirciler
şöylederler: Anahtar mal, izzet ve otoritedir. Her kim bir anahtarla herhangi
bir kapıyı açtığını görürse, gücü kuweti olan bir kimsenin yardımıyla ihtiyacım
giderir. Elinde anahtarlar gördüğü takdirde o kişi büyük bir güce ve kuwete
kavuşur.
باب: التعليق
بالعروة
والحلقة.
23. RÜYADA SAĞLAM KULPA VE HALKAYA YAPIŞMA
حدثني عبد
الله بن محمد:
حدثنا أزهر،
عن ابن عون (ح).
وحدثني خليفة:
حدثنا معاذ:
حدثنا ابن عون،
عن محمد:
حدثنا قيس بن
عباد، عن عبد
الله بن سلام
قال:
رأيت
كأني في روضة،
وسط الروضة
عمود، في أعلى
العمود عروة،
فقيل لي:
ارقه، قلت: لا
أستطيع، فأتاني
وصيف فرفع
ثيابي فرقيت،
فاستمسكت بالعروة،
فانتبهت وأنا
مستمسك بها،
فقصصتها على
النبي صلى
الله عليه
وسلم فقال:
(تلك الروضة
روضة
الإسلام،
وذلك العمود عمود
الإسلام، وتلك
العروة عروة
الوثقى، لا
تزال
مستمسكاً بالإسلام
حتى تموت).
[-7014-] Abdullah b. Selam şöyle demiştir: Kendimi
rüyada bir bahçe içinde gördüm. Bahçenin ortasında bir direk vardı. Bu direğin
en yüksek yerinde de bir tutulacak kulp vardı. Bana "Haydi bu direğe
çık!" denildi. Ben "Gücüm yetmez!" dedim. Bunun üzerine yanıma
bir hizmetçi geldi ve arkamdan elbisemi kaldırdı. Ben direğe çıktım ve oradaki
kulpa sımsıkı yapıştım. Derken o kulba sımsıkı yapışır bir halde iken uyandım.
Daha sonra bu rüyamı Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e anlattım. Bana
"Gördüğün bu bahçe, İslam bahçesidir. O direk de İslam'ın belkemiğidir. O
kulp da çok sağlam olan kulptur. Sen ölünceye kadar İslam dinine yapışarak
yaşayacaksın" dedi.
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"Rüyada sağlam kulpa ve halkaya yapışma." İmam Buhari
bu konuda Abdullah b. Selam hadisine yer vermiştir. Tabireiler rüyada görülen
meçhul halka ve kulp ona yapışanın dininde güeünü ve ihlasını gösterir,
demişlerdir.
باب: عمود
الفسطاط تحت
وسادته.
24. RÜYADA BÜYÜK ÇADIRIN DİREĞİNİ YASTIĞININ ALTINDA GÖRME
AÇIKLAMA: İbn Battal'ın
nakline göre Mühelleb şu açıklamayı yapmıştır: Hadiste geçen "sereka"
tül perde demek olup, Araplar da hevdeç gibiydi. Onun direğinin İbn Ömer'in
elinde olması İslam'a delildir. Çadırın ipi ise din, ilim ve şeriattır ki
cenneti dileyen bununla elde eder. Burada "harir = ipek" kelimesi,
din ve ilim şerefi olarak tabir edilir. Zira "harır=ipek" dünya
elbiselerinin en şereflisidir. Din ilmi de ilimierin en şereflisidir. Cennete
rüyada girmeye gelince, bu uyanıkken oraya girileceğine delalet eder. Çünkü
bazı rüyalar, nasıl görüldü ise uyanıkken de öyle çıkar. "Cennete
girmek" oraya girme sebebi olan "İslam'a girmek"le tabir edilir.
Tül perdenin uçması, bir kuvvet olup kişinin dilediği yerden cennete gireceğine
delalet eder. Ebu Ubeyd şöyle demiştir: "Sereka", bir ipek kumaş
parçasıdır. Kelime Farsça'ya benzemektedir. Farabı onun ipek parçası olduğunu
söylemiştir.