باب: التعوذ
من المأثم
والمغرم.
39. GÜNAHTAN VE BORÇTAN ALLAH'A SIĞINMAK
حدثنا معلى
بن أسد: حدثنا
وهيب، عن هشام
بن عروة، عن
أبيه، عن
عائشة رضي
الله عنها:
أن
النبي صلى
الله عليه
وسلم كان يقول:
(اللهم إني
أعوذ بك من
الكسل
والهرم، والمأثم
والمغرم، ومن
فتنة القبر،
وعذاب القبر،
ومن فتنة
النار وعذاب
النار، ومن شر
فتنة الغنى،
وأعوذ بك من
فتنة الفقر،
وأعوذ بك من
فتنة المسيح
الدجال،
اللهم اغسل
عني خطاياي بماء
الثلج
والبرد، ونق
قلبي من
الخطايا كما نقيت
الثوب الأبيض
من الدنس،
وباعد بيني
وبين خطاياي
كما باعدت بين
المشرق
والمغرب).
[-6368-] Aişe r.anha'dan nakledildiğine göre Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle dua edermiş:
"Allahım! Tembellikten, düşkünlükten, günahtan, borçtan,
kabir fitne ve azabından, cehennem fitne ve azabından, zenginlik fitnesinin
şerrinden, fakirlik fitnesinden, Mesih Deccal fitnesinden sana sığınırım.
Allahım! Hatalarımı soğuk kar suyuyla yıka. Bembeyaz elbiseler nasıl kirlerden
arınıyorsa sen de benim kalbimi hatalardan öylece arındır. Benimle hatalarımın
arasını doğu ile batı arası kadar yap".
Fethu'l-Bari Açıklaması:
Kabir fitnesi iki melek tarafından yapılacak
sorgulamadır.Cehennem fitnesi ise zebanilerin tevbih ederek yapacakları
sorgulamadır. "Cehennem, öfkesinden neredeyse çatlayacak haldedir. Ne
zaman oraya yeni bir kafile atılsa, oranın bekçileri: «Sizi uyaran bir Nebi
daveti size ulaşmadı mı?» diye sorarlar" ayeti buna işaret etmektedir.
Zenginlik ve fakirlik fitnesi konusunda ise Gazali şu açıklamayı yapmıştır:
Zenginlik fitnesi mal toplama hırsıdır. Yine kişinin helal
yolları kullanmamasına ayrıca infak etmesi ya da başkasının haklarına riayet
etmesi gereken yerlerde bundan imtina etmesine sebep olacak kadar malı
sevmesidir. Fakirlik fitnesi ise hayır ve veraya sebep olmayan yoksulhıktur.
Hatta öyle ki bu fakirlik kişiyi dindar ve murvet sahibi insanların yapmayacağı
şeylere sevkeder. Kişi hangi harama düştüğünü ya da neler yaptığını bile
önemsemez olur. Fakirlik fitnesi kişinin gönlünün fakir olması diye de yorumlanmıştır.
Bu hadiste fakirliğin zenginlikten ya da zenginliğin fakirlikten daha faziletli
olduğu belirtilmemektedir.
Bu hadiste hataların temizlenirken kirleri temizleme konusunda
daha iyi sonuç veren sıcak su yerine soğuk kar ve buz suyunun tercih edilmesi
bunların el değmemiş daha önce kullanılmamış sular olması sebebiyledir.
Dolayısıyla burada bunları zikretmek daha uygun düşmektedir. Hattabi bu yoruma
yer vermiştir.