EK SAYFA – 1882-2
باب: لحوم
الخيل.
27. ATLARIN ETLERİ
حدثنا
الحُمَيدي:
حدثنا سفيان:
حدثنا هشام، عن
فاطمة، عن
أسماء قالت : نحرنا فرساً
على عهد رسول
الله صلى الله
عليه وسلم
فأكلناه.
[-5519-] Esma'dan, dedi ki: "Rasulullah Sallallahu
Aleyhi ve Sellem döneminde bir at nahr ettik (gerdanından kestik) ve onu
yedik."
حدثنا
مسدَّد: حدثنا
حمَّاد بن
زيد، عن عمرو
بن دينار، عن
محمد بن علي،
عن جابر بن
عبد الله رضي
الله عنهم قال:
نهى
النبي صلى الله
عليه وسلم يوم
خيبر عن لحوم
الحُمُر، ورخَّص
في لحوم الخيل.
[-5520-] Cabir b. Abdullah radıyallahu anh'dan, dedi ki:
"Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem Hayber günü evcil eşeklerin etlerini
yemeği yasakladı. Fakat atların etlerini yemeğe ruhsat verdi."
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"Atların etlerL" İbnu'I-Müneyyir dedi ki: Buhari bu
husustaki delillerin tearuzu (çelişik olması) dolayısıyla hükmü söz konusu
etmemiştir. Evet, İbnu'I-Müneyyir'in dediği böyledir, ama caiz oluşa dair
delilin, "ileride geleceği üzere- güçlü olduğu oldukça açıktır.
At etinin mekruh olduğu görüşü, el-Hakem b. Uyeyne'den,
Malik'ten ve bazı Hanefi alimlerinden sahih olarak nakledilmiştir. Bazı Maıiki
ve Hanefi alimlerinden ise haram görüşü nakledilmiştir. Ebu Hanife de
el-Camiu's-Sağır'de belirtildiğine göre: Ben at etini mekruh kabul ediyorum,
demiştir ..
Ebu Bekr er-Razi de bunu tenzihi kerahet diye yorumlamış ve: Ebu
Hanife, hakkında mutlak olarak haram dememiştir. Bununla birlikte bu hayvanın
eti ona göre ehli merkep gibi değildir, demiştir. el-Bahru'I-Muhit, el-Hidaye
ve ez-Zahira adlı eserlerin müellifleri ise Ebu Hanife'den at etini haram kabul
ettiğine dair görüşün sahih olarak nakledildiğini belirtmişlerdir. Hanefilerin
çoğunluğunun görüşü de budur. Bazılarından ise at etini yiyen bir kimse
günahkar olmaz ve onu yemeğe haram adı verilmez, dedikleri nakledilmiştir.
Kurtubi de Müslim şerhinde: Malik'in kabul ettiği görüş, mekruh
olduğudur, demektedir.