DEVAM: 38. HAYBER GAZVESİ
حدثنا سعيد
بن أبي مريم:
أخبرنا محمد
بن جعفر بن
أبي كثير قال:
أخبرني حميد:
أنه سمع أنسا
رضي الله عنه
يقول:
أقام
النبي صلى
الله عليه
وسلم بين خيبر
والمدينة
ثلاث ليال
يبنى عليه
بصفيه، فدعوت
المسلمين إلى
وليمته، وما
كان فيها من
خبز ولا لحم،
وما كان فيها
إلا أن أمر
بلالا
بالأنطاع فبسطت،
فألقى عليها
التمر والأقط
والسمن، فقال
المسلمون:
إحدى أمهات
المؤمنين، أو
ملكت يمينه؟
فقالوا: إن
حجبها فهي
إحدى أمهات
المؤمنين،
وإن لم يحجبها
فهي مما ملكت
يمينه. فلما
ارتحل وطأ لها
خلفه، ومد
الحجاب.
[-4213-] Enes r.a. dedi ki: "Nebi Sallallahu Aleyhi
ve Sellem Hayber ile Medine arasında Safiyye ile gerdeğe girmek üzere üç gece
kaldı. Ben de Müslümanları onun düğün ziyafetine davet ettim. O ziyafette ekmek
ve etten başka bir şey yoktu. Yine o ziyafette Bilal'e emir verdi ve sofraların
serilmesini söyledi. Sofralara hurma, keş ve tereyağı bırakıldı.
Müslümanlar: Acaba mu'minlerin annelerinden birisi mi yoksa sağ
eliyle malik olduğu (cariyeleri)nden mi olacak, dediler.
Yine şöyle dediler: Eğer onu h icab ın arkasına alırsa mu'minlerin
annelerinden birisi demektir. Eğer onu hicabın arkasına almazsa o sağ elinin
sahip olduklarından birisi olacak demektir.
Yola koyulunca arkasında ona yer hazırladı ve hicabı gerdL"
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"Onu kendisi için ıstıfa etti (seçti)." Ebu Davud ve
Ahmed -sahih olduğunu da belirterek- Aişe'nin şöyle dediğini rivayet
etmektedir: "Safiyye alınan safilerdendi." Muhammed b. Slrln bunu Ebu
Davud'un ondan sahih bir senetle zikrettiğine göre şöylece açıklamıştır: Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e de Müslümanlarla birlikte bir pay ayrılırdı.
Safiye ise onun beşte birdeki payından ve her şeyden önce alınan bir baş
(şahıs) idi."
Katade yoluyla gelen rivayette de şöyle denilmektedir:
"Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem bir gaza yaptığı vakit onun dilediği
yerden alabildiği katıksız bir payı (safiy) oluyordu. İşte Safiyye de bu paydan
idi."
Denildiğine göre Safiyye'nin esir alınmadan önce adı Zeynep idi.
O safiy olunca ona Safiyye adı verilmiştir.
"Temizlendi" ay halinden temizlendi.
"Onunla gerdeğe girdi." Buna dair açıklamalar ile
birlikte onun Safiyye ile evlenmesiyle ilgili hadisin diğer bölümlerine dair açıklamalar
yüce Allah'ın izniyle Nikah bölümünde (5086. hadiste) gelecektir.
"Arkasında bir abayı etrafında dolayarak ona yer
hazırladı." Yani etrafını örtüyle kapattığı bir yer hazırladı. Bunu
"haviye" denilen ve binenin etrafında dolanan içi dolgulu bir
giyecektir.
"Hayber yolunda Huyey kızı Safiyye'nin yanında üç gün kaldı
ve onunla gerdeğe girdL" Yani Allah Resulünün Safiyye ile gerdeğe girdiği
konaklama yerinde üç gün kaldı. Yoksa üç gün yol aldıktan sonra gerdeğe kaldı,
demek değildir.