18. EBU TALHA R.A.'IN MENKIBELERİ
حدثنا أبو
معمر: حدثنا
عبد الوارث:
حدثنا عبد العزيز،
عن أنس رضي
الله عنه قال:
لما
كان يوم أحد
انهزم الناس
عن النبي صلى
الله عليه
وسلم، وأبو
طلحة بين يدي
النبي صلى الله
عليه وسلم
مجوب به عليه
بحجفة له،
وكان أبو طلحة
رجلا راميا شديد
القد، يكسر
يؤمئذ قوسين
أو ثلاثا،
وكان الرجل
يمر معه
الجعبة من
النبل، فيقول:
(انثرها لأبي
طلحة). فأشرف النبي
صلى الله عليه
وسلم ينظر إلى
القوم، فيقول
أبو طلحة: يا
نبي الله،
بأبي أنت
وأمي، لا تشرف
يصبك سهم من سهام
القوم، نحري
دون نحرك.
ولقد رأيت
عائشة بنت أبي
بكر وأم سليم،
وإنهما
لمشمرتان،
أرى خدم
سوقهما،
تنقزان القرب
على متونهما،
تفرغانه في
أفواه القوم،
ثم ترجعان
فتملآنها، ثم
تجيآن
فتفرغانه في
أفواه القوم،
ولقد وقع
السيف من يدي
أبي طلحة، إما
مرتين وإما
ثلاثا.
[-3811-] Enes r.a. dedi ki: "Uhud günü insanlar Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in etrafından dağılıp, geri çekildiğinde Ebu Talha
da Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in önünde kaIkanı ile onu korumaya
çalışıyordu. Ebu Talha iyi ok atan, yayının kirişini oldukça gererek ok atan
birisi idi. O gün elinde iki ya da üç yay kırıldı. Elinde bir demet ok bulunan
adam onunla birlikte yürürken, bunları Ebu Talha için aç, derdi. Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem yukarıdan savaşçılara bakınca Ebu Talha şöyle
derdi: Ey Allah'ın Nebii, babam, anam sana feda olsun bakma, attıkları oklardan
bir ok sana isabet edebilir. Benim göğsüm, senin göğsüne siperdir.
Andolsun o gün Ebu Bekir'in kızı Aişe ve Ümmü Süleym'in, ayak
bileklerini göreceğim kadar eteklerini yukarıya çekmiş olduklarını, omuzları
üzerine su kırbalarını taşıdıklarını ve o suyu kavmin (mücahidlerin) ağzına
boşalttıklarını, sonra geri dönüp tekrar kırbalarını doldurduklarını, tekrar o
kırbaları getirip, suyunu mücahitlerin ağızlarına boşalttıklarını gördüm. Kılıç
Ebu Talha'nın elinden iki ya da üç defa düşmüştü."
AÇIKLAMA: "Ebu
Talha" Zeyd b. Sehl b. el-Esved b. Haram'ın menkıbeleri." Ensardan
olup Hazrec'li ve Neccar oğullarındandır. Enes'in annesi, Ümmü Süleym'in
kocasıdır. Onun vefatı ile ilgili açıklamalar ve vefat tarihi Cihad bölümünde
geçmiş bulunmaktadır.
Bu hadis ile ilgili diğer açıklamalar Yüce Allah'ın izniyle
Meğazi bölümünde (4064 nolu hadiste) gelecektir.