DEVAM: 10. CEHENNEMİN ÖZELLİKLERİ VE YARATILMIŞ OLDUĞU
حدثنا
علي: حدثنا
سفيان، عن
الأعمش، عن
أبي وائل قال: قيل
لأسامة: لو
أتيت فلانا
فكلمته، قال:
إنكم لترون
أني لا أكلمه
إلا أسمعكم،
إني أكلمه في السر،
دون أن أفتح
بابا لا أكون
من فتحه، ولا
أقول لرجل إن
كان علي أميرا:
إنه خير
الناس، بعد
شيء سمعته من
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم، قالوا:
وما سمعته
يقول: قال:
سمعته يقول:
(يجاء بالرجل
يوم القيامة
فيلقى في
النار،
فتندلق
أقتابه في
النار، فيدور
كما يدور
الحمار
برحاه،
فيجتمع أهل
النار عليه
فيقولون: أي
فلانا ما
شأنك؟ أليس
كنت تأمرننا
بالمعروف
وتنهانا عن
المنكر؟ قال:
كنت آمركم
بالمعروف ولا
آتيه،
وأنهاكم عن
المنكر وآتيه).رواه
غندر، عن
شعبة، عن
الأعمش.
[-3267-] Ebu Vail anlatıyor: "Usame, şu kişiyle gidip konuşsanız nasıl
olur?!" diyenlere şöyle cevap vermişti: "Onunla konuştuğumda
konuşulan her şeyi siz de duyacaksınız. Baş başa görüşecek olursak kesinlikle
fitne kapısını ilk açan kişi konumuna düşmeme sebep olacak konular üzerine
konuşmayacağım. Ayrıca Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'den işittiğim şu
sözlerden sonra tutup da birisinin başıma yönetici olması için: "O
insanların en iyisidir!" diyecek değilim." Oradakiler: "Peki
Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'den neler duymuştun?" deyince, Usame:
"Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in şöyle buyurduğunu işittim:
"Kıyamet gününde bir adam getirilir ve cehenneme fırlatılır. Ateşte
içindeki organları eriyip akar. Bu kişi tıpkı bir dolap beygiri gibi döner
durur. Cehennemlikler onun etrafına toplanır ve: "Hey, sen ne yaptın da bu
hallere düştün? Sen bize iyiliği emredip kötülüğü yasaklamaz mıydın?" diye
sorarlar. O da: "Evet ancak ben size iyiliği emrettiğim halde kendim
yapmazdım. Size yasakladığım kötülükleri ise işlerdim" der."
Tekrar: 7098
AÇIKLAMA: Daha önce cennetin
şu anda mevcut olup olmadığı konusunda yapılan açıklamalar cehennem hakkında da
geçerlidir.
" غساقاkelimesi gözden dökülen yaş ve vücuttaki
yaralı bölgeden akan irin, kan anlamına gelir." Bu açıklama Ebu Ubeyde'nin
غساقا
kelimesinin geçtiği ayetle ilgili tefsirine dayanmaktadır. "İçecek olarak
sadece kaynar su ile irin bulurlar"[Nebe 25] ayeti hakkında Ebu Ubeyde şunları
söylemiştir: الحميم kaynar su, الغساق ise akıp dökülen anlamına gelir." Gözden yaş gelmesi
halinde غسقت
عين denirken; yaradan irin
akması durumunda غسقت من الجرح
cümlesi kullanılır. "Gözünden yaş dökülüyor" anlamında kullanılan تغسق عيته cümlesinde de aynı anlam vardır. Bu ayette kasdedilen
cehennemliklerin vücutlarından akacak olan kan ve irindir.
Taberi'nin Ali İbn Ebu Talha yoluyla naklettiğine göre Abdullah
İbn Abbas الغسلين kelimesine şu anlamı vermiştir: الغسلين cehennemliklerin vücutlarından akan cerahat ve iltihaptır. الدبر
ise develerde çıkan bir tür yaradır.
" ... Dünya ateşlerinden altmış dokuz parça daha
fazladır." Bu ifadede dünya ateşleri diye çevirisi yapılan terkip (فضلت
عليهن
) cümlesinde geçen هن
çoğul zamirine verilen bir anlama dayanmaktadır. Bu rivayeti İmam Müslim فضلت
عليه şeklinde nakletmiştir. Buna
göre anlam " ... Dünya ateşinden altmış dokuz parça daha fazladır"
şeklinde olur. Hz. Nebi'in Sallallahu Aleyhi ve Sellem bu hadiste cehennem
ateşinin, dünya ateşinden kat kat fazla olacağını iki defa tekrar etmesi
Tibi'ye göre, Allah'ın isyan edenlere vereceği ceza ile insanların bazı
durumlarda vereceği cezanın asla bir olmayacağını göstermek içindir.
İnsanların Usame'den konuşmasını istedikleri kişi Sahih-i
Müslim'de geçtiği gibi Hz. Osman'dır. Bu konudaki ayrıntılı açıklama
Kitabü'l-fiten bölümünde gelecektir.(7098.hadis)