EK SAYFA – 1294-4
12. RESULULLAH S.A.V. KUREYZA VE NADiROĞULLARI YAHUDİLERİNİN
ARAZİLERİNİ NASIL PAYLAŞTıRMıŞTIR
Resul-i Ekrem s.a.v. bu arazilerden bir kısmını kendi
ihtiyaçları ve beklenmeyen giderleri için ayırmıştır .
حدثنا
عبد الله بن
أبي الأسود:
حدثنا معتمر،
عن أبيه قال:
سمعت أنس بن
مالك رضي الله
عنه يقول: كان
الرجل يجعل
للنبي صلى
الله عليه
وسلم النخلات،
حتى افتتح
قريظة
والنضير،
فكان بعد ذلك
يرد عليهم.
[-3128-] Enes İbn Malik r.a.'in şöyle dediği nakledilmiştir: "Önceden
Ensar'dan birisi, ihtiyaçları ve beklenmedik giderlerine kullanması için
Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e hurma bahçelerinin gelirlerinden
hediye verirdi. Fakat Kureyza oğullarının kalesi fethedilip toprakları ele
geçirilince Resul-i Ekrem Sallallahu Aleyhi ve Sellem kendisine yapılan bu
harcamaların karşılığını iade etti."
AÇIKLAMA: İmam Buhari bu
başlık altında Enes İbn Malik'ten nakledilen yukarıdaki hadise yer vermiştir.
Bu hadise daha önce bağış (hibe) bölümünün sonlarında yer verilmişti. Burada
söz konusu edilen olayın özü şudur: "Nadıroğulları yahudilerine ait
topraklar Cenab-ı Allah'ın, Hz. Nebi'e (s.a.v.) fey olarak verdiği mallar
kapsamındadır. Bu bakımdan bunlarla ilgili tasarruf ve mülkiyet tümüyle ona
aittir. Ancak Hz. Nebi (s.a.v.) bu arazileri Muhacirlere dağıtmış ve ensara
kendi topraklarını geri vermelerini emretmişti. Çünkü ensar bütün varlıklarını
Mekke'de bırakarak Medine'ye gelen Muhacirlere yardımcı olmuş ve ellerindeki
her şeyi onlarla paylaşmış, topraklarının bir kısmını onlara bağışlamışlardı.
Böylece hem Muhacirler hem de Ensar hiç kimseye muhtaç olmayacak şekilde gelir
sahibi olmuşlardır. Daha sonra Kureyzaoğullarına ait topraklar fethedildi. Zira
Kureyzaoğulları kendileriyle yapılan anlaşmayı bozmuşlardı. Müslümanlar Hendek
Savaşında Müşrikler tarafından kuşatıldıklarında yaptıkları anlaşmaya ihanet
eden Kurayzaoğulları suçlarını kabul ederek eski muttefikleri olan Sa 'd İbn
Muaz'ın vereceği hükme razı olarak teslim olmuşlardır. İşte ResuI-i Ekrem
(s.a.v.) Kureyza oğullarından alınan toprakları da ashabı arasında
paylaştırmış, kendi payına düşen kısmı ailesinin nafakası ve beklenmedik
giderler için ayırmıştır. Kalan bölümü de Allah yolunda cihada hazırlık olması
maksadıyla silah ve at gibi savaş malzemelerinin tedariki için kullanmıştır. Bu
konu ile ilgili olarak Hem Buhari hem Müslim'in sahihinde bilgi vardır."