باب:
{يمحق الله
الربا ويربي
الصدقات
والله لا يحب
كل كفار أثيم}
/البقرة: 276/.
26- Allah Faizi yok eder, Sadakaları ise Bereketlendirir. Allah
Küfürde Ve Günahta ısrar Eden Hiç Kimseyi Sevmez
حدثنا
يحيى بن بكير:
حدثنا الليث،
عن يونس، عن
ابن شهاب: قال
ابن المسيب:
إن أبا هريرة
رضي الله عنه
قال:
سمعت
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم يقول:
(الحلف منفقة
للسلعة،
ممحقة للبركة).
[-2087-] Ebu Hureyre r.a. şöyle dedi: Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in şöyle
dediğini işittim: "Yemin mal'a rağbeti arttırsa bile bereketi
götürür".
AÇIKLAMA: İbnü'l-Müneyyir
şöyle der: Hadisin konu başlığı ile ilişkisi, bir anlamda ayetin tefsiri
olması bakımındandır. Çünkü "riba" fazlalık, "mahk" ise
eksiklik demektir. Bu durumda fazlalık ve eksiklik nasıl bir arada
bulunabilir? Bu hadisin açıklaması şöyledir: Yalan yere yemin etmek malı
arttırsa bile bereketi giderir. Ayetteki "Allah faizi tüketir"
ifadesinin yorumu da şöyledir: "Allah, adedi fazla olsa bile faizli
satıştaki bereketi giderir, bu da -İbn Mesud hadisinde yer aldığı gibi-dünyada
adedin azalmasına, -ikinci yoruma göre de- ahirette ecrin azalmasına sebep
olur."
باب: ما
يكره من الحلف
في البيع.
27- Satım Akdinde Yemin Etmenin Kötü Görülmesi
حدثنا
عمرو بن محمد:
حدثنا هشيم:
أخبرنا
العوام، عن
أبيه عن
إبراهيم بن
عبد الرحمن،
عن عبد الله
بن أبي أوفى
رضي الله عنه:
أن
رجلا أقام
سلعة، وهو في
السوق، فحلف
بالله لقد
أعطى بها ما
لم يعط، ليوقع
فيها رجلا من
المسلمين،
فنزلت: {إن
الذين يشترون
بعهد الله وأيمانهم
ثمنا قليلا}.
[-2088-] Abdullah İbn Ebî Evfa r.a. şöyle demiştir: Bir adam malını pazara
getirerek, Müslümanlardan birini malını almaya rağbet ettirmek için
"vallahi malıma şu kadar para verildi (de satmadım)" diye aslında bu
kadar verilmediği halde yalan yere yemin etti. Bunun üzerine şu ayet indirildi:
"Allah'a karşı verdikleri sözü ve yeminlerini az bir bedelle
değiştirenlere gelince, işte bunların ahirette bir payı yoktur. Kıyamet günü
Allah onlarla konuşmayacak, onlara bakmayacak ve onları temize çıkarmayacaktır.
Onlar için acı bir azap vardır."[Al-i İmran 77]
Tekrar: 2675, 4551