باب:
قول الله
تعالى: {الحج
أشهر معلومات
فمن فرض فيهن
الحج فلا رفث
ولا فسوق ولا
جدال في الحج}
/البقرة: 197/.
{يسألونك عن
الأهلة قل هي
مواقيت للناس
والحج}.
/البقرة: 89/.
33. Allahu Teala'nın "Hac Bilinen Aylardadır. Kim O Aylarda
Hacca Niyet Ederse (İhramını Giyerse), Hac Esnasında Kadına Yaklaşmak, Günah
Sayılan Davranışlara Yönelmek, Kavga Etmek Tartışma Yapmak Yoktur.[Bakara
197] Sana Hilal Şeklinde Yeni Doğan
Ayları Sorarlar. De Ki: Onlar, İnsanlar Ve Özellikle Hac İçin Vakit
Ölçüleridir.”[Bakara 189] Sözleriyle İlgili Bab
-وقال
ابن عمر رضي
الله عنهما:
أشهر الحج
شوال وذو
القعدة وعشر
من ذي الحجة.
وقال ابن عباس
رضي الله
عنهما: من
السنة أن لا
يحرم بالحج
إلا في أشهر
الحج. وكره
عثمان رضي
الله عنه: أن
يحرم من
خراسان أو
كرمان.
- İbn Ömer r.a., "Hac ayları; şevval, zilkade ve
zilhiccenin ilk on günüdür" demiştir.
- İbn Abbas r.a. "Hac için sadece hac aylarında ihram'a girmek Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in
sünnetlerinden biridir" demiştir.
- Osman r.a., Horasan veya Kirman'dan ihrama girmeyi mekruh görmüştür.
حدثنا
محمد بن بشار
قال: حدثني
أبو بكر
الحنفي: حدثنا
أفلح بن حميد:
سمعت القاسم
بن محمد، عن عائشة
رضي الله عنها
قالت:
خرجنا
مع رسول الله
صلى الله عليه
وسلم في أشهر
الحج، وليالي
الحج، وحرم
الحج، فنزلنا
بسرف، قالت:
فخرج إلى
أصحابه فقال:
(من لم يكن
منكم معه هدي،
فأحب أن
يجعلها عمرة فليفعل،
ومن كان معه
الهدي فلا).
قالت:
فالآخذ بها
والتارك لها
من أصحابه،
قالت: فأما
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم ورجال من
أصحابه،
فكانوا أهل
قوة، وكان
معهم الهدي، فلم
يقدروا على
العمرة، قالت:
فدخل علي رسول
الله صلى الله
عليه وسلم
وأنا أبكي،
فقال: (ما
يبكيك يا
هنتاه). قلت:
سمعت قولك
لأصحابك،
فمنعت العمرة،
قال:(وما شأنك).
قلت: لا أصلي،
قال: (فلا
يضيرك، إنما
أنت امرأة من
بنات آدم، كتب
الله عليك ما
كتب عليهن،
فكوني في
حجتك، فعسى
الله أن
يرزقكيها).
قالت: فخرجنا
في حجته حتى
قدمنا منى،
فطهرت، ثم
خرجنا من منى،
فأفضت بالبيت،
قالت: ثم خرجت
معه في النفر
الآخر، حتى
نزل المحصب،
ونزلنا معه،
فدعا عبد
الرحمن بن أبي
بكر، فقال:
(اخرج بأختك
من الحرم،
فلتهل بعمرة،
ثم افرغا، ثم
ائتيا ها هنا،
فإني أنظركما
حتى تأتياني).
قالت:
فخرجنا، حتى
إذا فرغت،
وفرغت من
الطواف، ثم
جئته بسحر،
فقال:(هل
فرغتم). فقلت:
نعم، فآذن
بالرحيل في
أصحابه،
فارتحل الناس
فمر متوجها
إلى المدينة.
ضير
من ضار يضير
ضيرا، ويقال:
ضار يضور
ضورا، وضر يضر
ضرا.
[-1560-] Aişe (r.anha) şöyle anlatır: "Hac ayları içinde Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem ile yolculuğa çıktık. Serif adlı yere gelip
konaklamıştık. Bu sırada Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem ashabına doğru
yönelerek, "Yanında hedy kurbanı bulunmayanlardan umre yapmak isteyenler
yapsın. Hedy kurbanı olanlar ise yapmasın" buyurdu. Sahabilerden bir kısmı
böyle bir kısmı diğer şekilde yaptı. Hz. Nebi ve bir grup sahabi güç kuvvet
sahibi idi ve yanlarında hedy kurbanı bulunduğu halde (haccı bozup) umre
yapamadılar. Bu sırada Resuİullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem yanıma geldi. Ben
ağlamaktaydım.
"Ey hanım! neden ağlıyorsun?" diye sordu. Ben de,
"Sahabilere söylediğin sözleri duydum. Benim umre yapmam yasakmış"
dedim. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem bana neden olduğunu sorunca,
"Namaz kılamıyorum" (adetliyim) diye cevap verdim. Bunun üzerine
Resuİullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem, "Zararı yok. Sen de, Allah'ın
diğer kadınlar hakkında koymuş olduğu kanun üzere Adem'in kızlarından birisin.
Sen haccını yap. Umulur ki Allah seni (bir umre ile) rızıklandırır"
buyurdu. Hac yapmak üzere yola çıktık. Mina'ya geldiğimiz zaman temizlenmiştim.
Mina'dan çıktım ve ifada tavafı yaptım. Mina'dan son dönüşte (Zilhicce'nin 13.
günü) Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem ile birlikte yola çıktım. Muhassab
adlı yerde konakladık. Hz. Nebi Abdurrahman İbn Ebû Bekir'i çağırdı ve:
"Kardeşini harem bölgesinden al götür. Umre için ihrama girsin. Umreyi
tamamlayın. Daha sonra onu buraya getir. Siz gelinceye kadar burada
bekliyorum" buyurdu. Daha sonra Abdurrahman ile birlikte çıktık. Umreyi ve
tavafı tamamladıktan sonra seher vakti Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in
yanına geldim. Bize, "Tamamladınız mı?" diye sordu. Ben de,
"Evet" dedim. Bunun üzerine insanlara yola çıkılacağı yönünde duyuru
yaptırdı. Sahabiler de yola çıktılar. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem de
Medine'ye doğru yola koyuldu."
AÇIKLAMA: "Hz. Osman
r.a., Horasan veya Kirman'dan ihrama girmeyi mekruh görmüştür." Bu görüşü
bize, Saîd İbn Mansûr nakletmiştir. Hüşeym/ Yunus İbn Ubeyd'den rivayetle Hasan
el-Basri şöyle nakletmişti: "Rivayet edildiğine göre Abdullah İbn Amir
ihrama Horasan'da girmişti. Hz. Osman'nın yanına vardığında Hz. Osman onu
kınamış ve yaptığı hareketi hoş karşılamamıştır." Abdurraz-zak'ın Ma'mer
İbn Eyyub'tan İbn Sirin yoluy lanaklettiği başka bir rivayette ise
"Abdullah İbn Amir Horasan'dan ihrama girmişti. Hz. Osman'nın yanına
vardığında Hz. Osman onu kınamış ve yaptığı hareketi hoş karşılamayarak ona
şöyle demişti: Allah için savaştın. Fakat hac menasiki konusunda umursamaz
davrandm."
Ahmed İbn Seyyar "Tarih-i Merv" adlı eserinde şöyle
nakleder:
"Abdullah İbn Amir Horasan'ı fethedince "Allah'a olan
şükrümü, bulunduğum bu yerden İhrama girmekle yerine getireceğim" demiş ve
Nisabur'dan ihrama girmiştir. Hz. Osman'ın (r.a.) yanına geldiği zaman Hz.
Osman, onu bu davranışından dolayı kınamıştı." Bütün bu rivayetlerin
senedieri birbirini destekler mahiyettedir.
Bu rivayetle öncekinin ilgisi şudur: Horasan'la Mekke arasındaki
mesafe, hac aylarından daha uzun sürmektedir. Dolayısıyla hac aylarından önce
ihrama girme zarureti doğmuştur. Bu ise mekruhtur. Hz, Osman r.a. da bu
davranışı hoş karşılamamıştır.