باب: إذا قال
المشرك عند
الموت: لا إله
إلا الله.
80. Müşrik'in Ölürken La
İlahe İllallah Demesi
حدثنا
إسحق: أخبرنا
يعقوب بن
إبراهيم قال:
حدثني أبي، عن
صالح، عن ابن
شهاب قال:
أخبرني سعيد
بن المسيب، عن
أبيه أنه
أخبره:
أنه
لما حضرت أبا
طالب الوفاة،
جاءه رسول الله
صلى الله عليه
وسلم، فوجد
عنده أبا جهل
بن هشام، وعبد
الله بن أمية
بن المغيرة،
قال رسول الله
صلى الله عليه
وسلم لأبي
طالب: (يا عم،
قل لا إله إلا
الله، كلمة
أشهد لك بها
عند الله). فقال
أبو جهل وعبد
الله بن أمية:
يا أبا طالب،
أترغب عن ملة
عبد المطلب،
فلم يزل رسول
الله صلى الله
عليه وسلم
يعرضها عليه،
ويعودان بتلك
المقالة، حتى
قال أبو طالب
آخر ما كلمهم:
هو على ملة عبد
المطلب، وأبى
أن يقول: لا
إله إلا الله.
فقال رسول
الله صلى الله
عليه وسلم:
(أما والله
لأستغفرن لك
ما لم أنه عنك).
فأنزل الله تعالى
فيه : {ما كان
للنبي} الآية.
[-1360-] Saîd İbnü'i-Müseyyeb babasından şunu aktarmıştır: Ebu Talib'in
ölümü yaklaştığında Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem onun yanına geldi.
Ebu Cehl bin Hişam, Abdullah İbn Ebi Ümeyye İbnü'l-Muğîre'nin orada olduğunu
gördü.
Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem Ebu Talib'e: "Amca! La
ilahe illallah de. Bu kelimeyi söyle ki onun sayesinde senin için Allah katında
şahit (şefaatçi) olayım" dedi.
Ebu Cehil ve Abdullah İbn Ebu Ümeyye: "Ey Ebu Talib!
Abdülmuttalib'in dininden yüz mü çeviriyorsun?" dediler.
Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem amcasına bu kelimeyi
söylemesini teklif ettikçe onlar da söyledikleri sözü tekrarladılar.
Sonunda Ebu Talib onlara son olarak şunu söyledi: "O (yani
ben) Abdül-muttalib'in dini üzere" dedi ve "La ilahe illallah"
demekten sakındı.
Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem: "Vallahi, bana
yasaklanmadığı sürece ben senin için istiğfar edeceğim" dedi. Bunun
üzerine Yüce Allah onunla ilgili olarak şu ayeti indirdi: "Nebi ve iman
edenlerin, kendi akrabaları bile olsa müşrikler için istiğfar etmeleri uygun
değildir.[Tevbe 113]
Tekrar: 3884, 4675, 4772, 6681.
AÇIKLAMA: Zeyn
İbnü'l-Müneyyir şöyle demiştir: Konu başlığında müşrikin kelime-i tevhidi
söylemesi halinde ne olacağı zikredilmemiştir. Çünkü Nebi Sallallahu Aleyhi ve
Sellem'in amcasına söylediği "La ilahe illallah de. Bu kelimeyi söyle ki
bunun sayesinde senin için Allah katında şahit (şefaatçi) olayım" sözü
farklı anlaşılmaya müsaittir. Çünkü bu ona özgü olabilir. Çünkü bir başkası,
öleceğini kesin olarak anladığı anda bu sözü söylese bunun kendisine bir yararı
olmaz, 'Eğer bir ihtimale göre ise Buharî'nin bunu zikretmemesinin nedeni, buna
vakıf olan kişinin bunun düşünmeyi ve ayırım yapmayı gerektiren bir durum
oIduğunu anlamasıdır. Mutemed olan ihtimal de budur. Daha sonra Buharî, Ebu
Talib'in ölümü esnasında yaşanan olayı Saîd İbnü'l-Müseyyeb aracılığıyla
babasından rivayet etmiştir. Bu konuda ayrıntılı açıklama "Berae suresinin
tefsiri"nde gelecektir.[yani 4675. hadiste]