باب: يقرأ
فاتحة الكتاب
على الجنازة.
65. Cenazeye Fatihayı Okumak
-وقال
الحسن: يقرأ
على الطفل
بفاتحة
الكتاب، ويقول:
اللهم اجعله
لنا فرطا
وسلفا وأجرا.
Hasan şöyle demiştir: "Cenaze namazı
kılan kişi çocuğun cenazesi için Fatiha suresini okur ve namazda şöyle dua
eder: Allahummec'alhu lena faratan ve selefen ve ecran (Allah'ım onu bizim
öncümüz, selefimiz ve sevabımız kıl)."
حدثنا
محمد بن بشار:
حدثنا غندر:
حدثنا شعبة، عن
سعد، عن طلحة
قال: صليت خلف
ابن عباس رضي
الله عنهما
.حدثنا
محمد بن كثبر،
أخبرنا
سفيان، عن سعد
بن إبراهيم،
عن طلحة بن
عبد الله بن
عوف قال : صليت خلف
ابن عباس رضي
الله عنهما
على جنازة، فقرأ
بفاتحة
الكتاب، فقال:
ليعلموا أنها
سنة.
[-1335-] Sa'd, Talha'nın şöyle söylediğini belirtmiştir: "İbn Abbas'ın
arkasında cenaze namazı kıldım." Talha İbn Abdullah İbn Avf şöyle
demiştir: İbn Abbas'ın arkasında bir cenaze namazı kıldım. O Fatiha suresini
okudu ve: "Bunun sünnet olduğunu öğrenesiniz diye böyle yaptım" dedi.
Diğer tahric: Tirmizî, Cenaiz; Nesâî, Cenaiz
AÇIKLAMA: Bu bölümde, cenaze
namazında Fatiha suresini okumanın meşruiyeti İncelenmektedir. Bu, ihtilaf
edilen konulardandır. İbnü'l-Münzir; İbn Mesud, Hz. Hasan, İbnü'z-Zübeyr,
Misver İbn Mahreme'den bunun meşru olduğunu rivayet etmiştir. Şafiî, Ahmed ve
İshak da bu görüşü benimsemişlerdir.
Ebu Hureyre ve İbn Ömer'den cenaze namazında Kur'an okumanın
bulunmadığı rivayet edilmiştir. Bu İmam Malik'in ve Kufeliler'in görüşüdür.
Abdürrezzak ve Nesaî, Ebu Ümame İbn Sehl İbn Huneyf'ten şu sözü
rivayet etmişlerdir: "Cenaze namazında sünnet; önce tekbir getirmek, sonra
Fatiha okumak sonra Nebi'e salat-ü selam getirmek, sonra sadece ölü İçin dua
etmektir. Yalnızca ilk tekbirden sonra Kur'an okunur." Bu hadisin senedi
sahihtir.
Hakim, İbn Aclan yoluyla, Saîd İbn Ebu Saîd'in şu sözünü rivayet
etmektedir: İbn Abbas bir cenaze namazı kıldırırken Fatiha suresini sesli
okudu, sonra da "Fatiha okumanın sünnet olduğunu Öğrenmeniz için sesli
okudum" dedi. Alimler sahabînin "Şu sünnettir" sözünün müsned
hadis hükmünde olduğunda icma etmişlerdir. Ancak hadisçiler ile usulcüler
arasında bu konuda meşhur bir görüş ayrılığı vardır.