باب: الصلاة
قبل المغرب.
35. Akşam Namazından Önce Namaz Kılmak
حدثنا
أبو المعمر:
حدثنا عبد
الوارث، عن
الحسين، عن
ابن بريدة
قال: حدثني
عبد الله
المزني، عن
النبي صلى
الله عليه
وسلم قال:
(صلوا قبل
صلاة المغرب).
قال في
الثالثة: (لمن
شاء). كراهية
أن يتخذها
الناس سنة.
[-1183-] Abdullah el-Müzenî, Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'den şunu
rivayet etmiştir: "Akşam namazından önce namaz kılın". Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem bu ifadeyi üç kere tekrarlamış, üçüncüden sonra
insanların bunu sünnet edinmesinden korktuğu için "dileyen kimse"
ifadesini eklemiştir.
Tekrar: 7368
حدثنا
عبد الله بن
يزيد قال:
حدثنا سعيد بن
أيوب قال:
حدثني يزيد بن
أبي حبيب قال:
سمعت مرثد بن
عبد الله
اليزني قال:
أتيت عقبة بن
عامر الجهني،
فقلت: ألا
أعجبك من أبي
تميم؟ يركع
ركعتين قبل
صلاة المغرب؟
فقال عقبة:
إنا كنا نفعله
على عهد رسول
الله صلى الله
عليه
وسلم. قلت: فما
يمنعك الآن؟
قال: الشغل.
[-1184-] Mersed İbn Abdullah el-Yezenî şöyle demiştir: Ukbe İbn Amir
el-Cühenî'nin yanına vardım ve ona şöyle dedim; "Sana Ebu Temîm hakkında
şaşıracağın bir haber vereyim mi? O, akşam namazından önce İki rekat namaz
kılıyor". Ukbe şöyle dedi:
"Biz de Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem zamanında bunu
kılardık". Ben "Şu anda kılmana engel olan nedir?" dedim. O:
"Meşguliyet" dedi.
AÇIKLAMA: Muhibbu't-Taberî
şöyle demiştir: Hadislerde akşamdan önce kılınan iki rekat nafile namazın
müstehaplığını ortadan kaldıran bir ifade yer almamaktadır. Çünkü Nebi'în
müstehab olmayan bir şeyi emretmesi mümkün değildir. Aksine bu hadis, bu iki
rekatın müstehab olduğunun en büyük delilidir.
"Sünnet edinmesinden korktuğu için" İfadesi İnsanların
bunu bağlayıcı bir hüküm gibi kabul etmesini İfade etmektedir. Bundan
kasdedilen, bu iki rekatın mertebesinin diğer sünnet namazlardan daha düşük
olduğunu belirtmektir. Bu sebeple Şafiîler'in çoğunluğu bu iki rekatı sünnet
namazlardan saymamış, bazıları ise bunları da sünnet namazlara eklemiştir.
Ancak onların bu eklemesi, Nebi'in bu iki rekat namaza devam etmediği gerekçesi
ile eleştirilmiştir.
Bazıları, zikredilen iki rekatın abdest ve setr-i avret gibi
namazın şartlarını yerine getirerek namaza hazırlanmış kişiler için müstehab
olduğunu söylemişlerdir. Diğerleri için müstehab değildir, aksi takdirde akşam
namazı kılınması gereken vakitten ertelenmiş olur. Şüphesiz ki akşam namazının
ilk vaktinde kılınması daha evladır. Akşam farzından önceki bu iki rekatın
müstehab olması, kamet getirilmediği sürecedir.
Bu hadiste, Kadı Ebu Bekir İbnü'1-Arabi'nin "sahabeden
sonra bunu kimse yapmamıştır" sözünü reddeden deliller bulunmaktadır.
Çünkü Ebu Temîm tabiindendir ve bu iki rekat namazı kılmıştır.
Esrem, Ahmed İbn Hanbel'in şöyle dediğini rivayet etmiştir:
"Ben bu hadisi duyunca yalnızca bir kere bunu yaptım."
Bu konuda Nebi'den Sallallahu Aleyhi ve Sellem , sahabe ve
tabiinden delil elverişli hadisler
vardır. Ancak Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem
"dileyen" buyurduğuna göre bu namazı dileyen kılar.