باب: رفع
الناس أيديهم
مع الإمام في
الاستسقاء.
21. Yağmur Duası Sırasında Cemaatin İmamla Birlikte Ellerini
Kaldırması
قال
أيوب بن
سلمان: حدثني
أبو بكر بن
أبي أويس، عن
سلمان بن
بلال: قال
يحيى بن سعيد:
سمعت أنس بن
مالك قال: أتى
رجل أعرابي من
أهل البدو،
إلى رسول الله
صلى الله عليه
وسلم يوم
الجمعة، فقال:
يا رسول الله،
هلكت
الماشية، هلك
العيال، هلك
الناس. فرفع
الرسول الله
صلى الله عليه
وسلم يديه يدعو،
ورفع الناس
أيديهم معه
يدعون. قال:
فما خرجنا من
المسجد حتى
مطرنا، فما
زلنا نمطر حتى
كانت الجمعة الأخرى،
فأتى الرجل
إلى نبي الله
صلى الله عليه
وسلم فقال: يا
رسول الله،
بشق المسافر
ومنع الطريق.
[-1029-] Enes İbn Malik (r.a.)'in şöyle dediği nakledilmiştir: "Bir
bedevi bir Cuma günü Resul-i Ekrem (Sallallahu aleyhi ve Sellem)’e gelip:
"Hayvanlarımız helak oldu, ailemiz, çoluk çocuğumuz perişan bir halde,
insanlar mahvoldu" dedi. Bunun üzerine Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem
ellerini kaldırıp dua etti. Orada bulunan cemaat de Resulullah Sallallahu
Aleyhi ve Sellem ile birlikte ellerini kaldırıp dua etmeye başladılar. Duadan
sonra biz daha mescitten çıkmadan yağmur yağmaya başladı ve bir hafta boyunca
bir Cuma'dan diğer Cuma'ya kadar devam etti. Sonra adam Resul-i Ekrem
Sallallahu Aleyhi ve Sellem’e tekrar geldi ve: "Ey Allah'ın Resulü,
yolcular gidecekleri yere gidemez oldu, yollar kapandı" dedi.
[-1030-] Enes İbn Malik
(radiyallahu anh)'den nakledilmiştir: "Resulullah Sallallahu Aleyhi ve
Sellem ellerini kaldırmıştı. Hatta ben o Sallallahu Aleyhi ve Sellem dua
ederken koltuk altlarındaki beyazlığı bile görmüştüm."
باب: رفع
الإمام يده في
الاستسقاء.
22. İmamın Yağmur
Duası Sırasında Ellerini Kaldırması
حدثنا
محمد بن بشار:
حدثنا يحيى
وابن أبي عدي،
عن سعيد، عن
قتادة، عن أنس
بن مالك قال: كان
النبي صلى
الله عليه
وسلم لا يرفع
يديه في شيء
من دعائه إلا
في الاستسقاء،
وإنه يرفع حتى
يرى بياض
إبطيه.
[-1031-] Enes İbn Malik (r.a.)'in
şöyle dediği nakledilmiştir: "Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem
yağmur duası dışında hiçbir duada ellerini kaldırmazdı. Yağmur duası sırasında
ellerini kaldırdığında ise koltuk altlarındaki beyazlık bile görünürdü.
Tekrar: 3565, 6341.
AÇIKLAMA: Enes İbn Malik'in bu sözünden ilk bakışta anlaşılan, Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in yağmur duası dışındaki dualarda ellerini kaldırmadığıdır.
Fakat bu açıklama, Resulullah'ın (s.a.v.) diğer dualarda da ellerini
kaldırdığını belirten pek çok hadisle çelişir. Zaten sabit olan bu hadisleri
İmam Buharî de ayrı bir başlık altında nakletmiştir. Alimlerin bir kısmı
Enes'in bu hadisi ile amel etmenin daha evla olduğunu söylemiştir. Enes İbn
Malik'in diğer dualarda Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in ellerini
kaldırdığını görmemiş olabileceği İhtimali üzerinde durulmuştur. Onun böyle bir
uygulamayı görmemesi, başkalarının da görmeyeceği anlamına gelmez. Bazı alimler
İse diğer rivayetlerle bu rivayet arasındaki çelişkiyi gidermek ve rivayetleri
birbiriyle uzlaştırmak (cem') için dua sırasında elleri kaldırma şeklinin
farklılığından söz etmişlerdir. Nitekim Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem yağmur
duası sırasında ellerini iyice kaldırmıştır. Zaten Enes'in sözünde geçen:
"Koltuk altlarındaki beyazlık bile görünürdü" İfadesi de bunu
göstermektedir. Halbuki diğer dualar sırasında elleri kaldırmaktan maksat
ellerin uzatılıp açılmasıdır. Yağmur duasında İse Resulullah (s.a.v.) ellerini
iyice açmış hatta yüzünün hizasına kadar kaldırmıştır. Zaten koltuk altlarındaki
beyazlık da bu şekilde görülmüştür.
Yağmur Duası Sırasında Ellerin Üstünün Gökyüzüne Doğru Tutulması
Nebi Sallallahu Aleyhi
ve Sellem'in yağmur duası sırasında ellerini nasıl kaldırdığına dair
rivayetlerden birisini İmam Müslim Sabit yoluyla Enes'ten nakletmiştir;
"Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem yağmur duası ederken ellerinin üstünü
gökyüzüne doğru tuttu." Bununla ilgili olarak alimler şu açıklamayı yapmışlardır:
"Kişinin başa gelen bir felaket ve musibetin kaldırılması için ettiği
bütün dualar sırasında uygulaması gereken sünnet, ellerinin üstünü gökyüzüne
tutma-sıdır. Buna karşılık herhangi bir şey isterken takip edilecek sünnet avuç
içlerinin gökyüzüne çevrilmesidir." Bu davranışın hikmetiyle ilgili olarak
şu açıklamalar da yapılmıştır: "Diğer dualarda değil de sadece yağmur
duasında ellerin üstünün gökyüzüne doğru tutulması, tıpkı elbisenin çevrilmesi
gibi, kişinin İçinde bulunduğu halin değişmesini sağlamak ve böylece İstenen
şeyin daha çabuk gerçekleşeceğine dair umudu artırmaktır (tefaül). Bu şekilde
ellerin üstünün gökyüzüne tutulması istenen yağmurun durumuna işaret de
olabilir. Zira bu sırada yağmurun gökyüzünden yere inmesi istenmektedir."