DEVAM-2: 7. Rüku'dan Önce Ve Sonra Kunut Duası Okumak
حدثنا
مسدد قال:
حدثنا
إسماعيل قال:
حدثنا خالد،
عن أبي قلابة،
عن أنس قال: كان
القنوت في
المغرب
والفجر.
[-1004-] Enes İbn Malik (r.a.)'in
şöyle dediği nakledilmiştir: "Kunut duası akşam ve sabah namazlarında
okunurdu."
AÇIKLAMA: Kunut kelimesinin birçok anlamı vardır. Burada kasdedilen
anlam İse kıyamda iken namazın belli bir bölümünde yapılan duadır.
Enes İbn Malik'in,
kunut şöyle şöyle idi, şeklindeki İfadesi genel olarak kunut duasının meşru
kılındığını göstermektedir.
Enes İbn Malik'in
yalan söylemiş/yanılmış şeklindeki ifadesi şu anlama gelir: "Eğer benden
bu bilgiyi naklederken kunut duası daima rükudan sonra okunur diye nakletmişse
yalan söylemiş." Bu anlamı destekleyen rivayetler bulunmaktadır: İbn
Mace'nin Humeyd yoluyla Enes İbn Malik'ten naklettiğine göre Enes şöyle
demiştir: "Rükudan hem önce, hem de sonra kunut duası okunur." Bu
rivayetin senedi sağlamdır (kavî).
İbnü'l-Münzir'in başka
bir senedle yine Humeyd yoluyla Enes İbn Malik'ten naklettiği rivayet şöyledir:
"Resulullah (s.a.v.)'in ashabından bir kısmı sabah namazlarında rükudan
önce, bir kısmı da rükudan sonra kunut duası okumuştur."
Muhammed İbn Nasr'ın
başka bir senedle yine Humeyd yoluyla Enes İbn Malik'ten naklettiği rivayet
şöyledir: "Devamlı olarak rükudan önce kunut duası okuma uygulamasını ilk
olarak başlatan kişi Osman İbn Affan'dır. O insanların ilk rekata yetişmelerini
sağlamak için böyle yapmıştır."
Abdülaziz İbn
Suhayb'ın Enes'ten naklettiği rivayet [bkz. Kitabü'l-Meğazî, Bab 28.] de Asım
rivayetiyle örtüşmektedir. Abdülaziz rivayeti şöyledir: "Birisi Enes İbn
Malik'e, kunut duası rükudan sonra mı yoksa kıraat bittiğinde mi okunur, diye
sordu. Enes ona: Kıraat bittiğinde okunur diye cevap verdi."
Enes İbn Malik'ten
nakledilen tüm bu rivayetleri esas alarak şunları söyleyebiliriz: "Ona
göre ihtiyaç durumunda rükudan sonra kunut duası okunabilir, bunda hiçbir görüş
ayrılığı yoktur. Fakat ihtiyaç yoksa ondan sahih olarak nakledilen görüşe göre
kunut duası rükudan önce okunur."
Bununla birlikte
ashabın kunut duasıyla ilgili uygulamaları birbirinden farklıdır. Anlaşıldığı
kadarıyla bu konuda bir serbestlik söz konusudur.
VİTR BAHSİ BİTTİ.
İSTİSKA (YAĞMUR DUASI)
KİTABI BİR SONRAKİ SAYFA İLE BAŞLIYOR.