EK SAYFA – 521-4
باب: استقبال
الإمام الناس
في خطبة العيد.
17. İmam'ın Bayram Hutbesini Okurken Cemaate Yüzünü Dönmesi
-قال
أبو سعيد: قام
النبي صلى
الله عليه
وسلم مقابل
الناس.
Ebû Saîd şöyle demiştir: "Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve
Sellem insanların karşısında ayağa dikildi."
حدثنا
أبو نعيم قال:
حدثنا محمد بن
طلحة، عن زبيد،
عن الشعبي، عن
البراء قال: خرج
النبي صلى
الله عليه
وسلم يوم
الأضحى إلى البقيع،
فصلى ركعتين،
ثم أقبل علينا
بوجهه، وقال: (إن
أول نسكنا في
يومنا هذا أن
نبدأ
بالصلاة، ثم
نرجع فننحر،
فمن فعل ذلك
فقد وافق
سنتنا، ومن
ذبح قبل ذلك
فإنما هو شيء
عجله لأهله،
ليس من النسك
في شيء). فقام
رجل فقال: يا
رسول الله، إني
ذبحت، وعندي
جذعة خير من
مسنة؟ قال:
(اذبحها، ولا
تفي عن أحد
بعدك).
[-976-] el-Berâ İbn Azib (r.a.)'den nakledilmiştir: "Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) Kurban bayramı günü Bakî' mezarlığına çıktı ve iki rekat
namaz kıldı. Sonra yüzünü bize dönüp şöyle buyurdu: "Bizim bu günde
yapacağımız ilk ibadet namaz kılmaktır. Namazdan sonra dönecek ve
kurbanlarımızı keseceğiz. Kim bu şekilde hareket ederse şüphesiz bizim
sünnetimize uygun davranmış olur. Kim de bundan önce hayvanını kesecek olursa
bunun kurban bayramı kurbanı sayılması mümkün değildir. Bu olsa olsa ailesi
için erkenden kesmiş olduğu bir etliktir; kurban sayılması asla söz konusu
olamaz." Bunun üzerine birisi kalkıp: "Ey Allah'ın Resulü, ben
hayvanımı kestim bile... Fakat benim henüz bir yaşını doldurmamış, ancak bir
yaşından daha gösterişli duran bir keçim var, onu keseyim mi?" diye
sorunca Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurdu: "Onu kes, fakat
senden sonra hiç kimsenin böyle bir . kurbanı kabul edilmeyecektir.
باب: العلم
الذي بالمصلى.
18. Bayram Namazları İçin Çıkılan Musallayı Belirlemek Üzere
İşaret Kullanmak
حدثنا
مسدد قال:
حدثنا يحيى،
عن سفيان قال:
حدثني عبد
الرحمن بن
عابس قال:
سمعت ابن عباس
قيل له: أشهدت
العيد مع
النبي صلى
الله عليه وسلم؟
قال: نعم،
ولولا مكاني
من الصغر ما
شهدته، حتى
أتى العلم
الذي عند دار
كثير بن
الصلت، فصلى،
ثم خطب، ثم
أتى النساء،
ومعه بلال،
فوعظهن
وذكرهن
وأمرهن
بالصدقة،
فرأيتهن
يهوين
بأيديهن،
يقذفنه في ثوب
بلال، ثم انطلق
هو وبلال إلى
بيته.
[-977-] Abdurrahmân İbn Abis şöyle demiştir; Abdullah İbn Abbas'a:
"Sen Resûl-i Ekrem Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in kıldırdığı bir bayram
namazında bulundun mu?" diye sordular. O da şu cevabı verdi: "Evet
bulundum. O zamanlar yaşım küçük olduğu için Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve
Sellem'e yaklaşıp olanları görebilmiştim. Aksi halde olan biteni
göremeyecektim. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem Kesîr Ibnü's-Salt'ın evinin
yakınındaki işarete kadar ilerledi ve orada namazı kıldırdıktan sonra cemaate
hitap etti. Sonra yanına Bilâl'i de alarak hanımlara yöneldi. Onlara öğütler
verdi, uyarılarda bulundu ve sadaka vermelerini emretti. Ben kadınların takılarını
Bilâl'ın eteğine doldurduklarını gördüm. Sonra Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem
Bilâl İle birlikte eve gitti."
AÇIKLAMA: Bu rivayet
sahâbîlerin bayram namazları için çıkılan musalla alanının belirlemek üzere
bir işaret (taş, kütük vs.) kullandıklarını göstermektedir.
İbn Abbâs "Olan biteni göremeyecektim" derken
Resûlullah (s.a.v.)'in kadınlara öğüt vermesini kasdetmektedir. Zira
yetişkinlerin aksine, çocukların kadınların bulunduğu yerlerde bulunmasına
müsaade edilmiştir.
İbn Battal şöyle demiştir: "Oyuna dalmayan, şımarıp
ortalığı karıştırmayan, namazın önemini kavrayan ve namazı bozacak işlerden
uzak duran çocukların musallaya çıkmasına müsaade edilir. Burada İbn Abbâs'ın
yaşananları nasıl ayrıntılarıyla hatırlayıp aktardığına dikkat buyurun."
Fakat İbn Battâl'ın bu görüşleri tartışmaya açıktır. Çünkü
çocukların musallaya çıkarılmasının amacı onların da bu günün bereketinden
istifade etmelerini sağlamak ve İslâm'ın en önemli nişanlarından biri olan
bayram gününde mümkün olduğu kadar çok insan toplamaktır. Zaten bu yüzden
ileride de açıklanacağı gibi hayızlı kadınların bile musalla’ya gelmelerine
müsaade edilmiştir. Bu da göstermektedir ki, namaz kılabilecek durumda olan
veya olmayan herkes musallaya gelecektir. Bu durumda ister namaz kılsınlar
ister kılmasınlar çocukların oyuna ve eğlenceye dalıp namazın huzurunu
kaçırmalarını önleyecek kimseler bulunmalıdır. Ayrıca İbn Abbâs'ın o gün
yaşananları çok iyi bir şekilde hatırlaması mutlak olarak yaşının biraz ilerlediğini
göstermez; çok zeki olduğu için bunları hatırlıyor olması da mümkündür.
İbn Abbas'ın "hanımlara yöneldi" şeklindeki ifadesi
kadınların erkeklerden ayrı olarak bir yerde toplandıklarını göstermektedir.
Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in kadınların tarafına giderken
yanına Bilali de alması edeptendir. Zira kadınlara öğüt verilirken ve
uyarılarda bulunulurken sadece ihtiyaç duyulan kimseler getirilir. Zaten Bilâl
de Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in hizmetini gören ve sadakaları toplayan bir
görevlidir. Bu anlamda onun orada bulunmasında bir sakınca yoktur. İbn Abbâs
ise yaşı küçük olduğu için oraya gidebilmiştir.