باب: يؤذن
الإمام على
المنبر إذا
سمع النداء.
23. Minberde Oturan İmam, Müezzin Ezanı Okuduğu Zaman Okunan
Ezana Mukabelede Bulunur
حدثنا
ابن مقاتل
قال: أخبرنا
عبد الله قال:
أخبرنا أبو
بكر بن عثمان
بن سهل بن
حنيف، عن أبي
أمامة بن سهل
بن حنيف قال: سمعت
معاوية بن
سفيان، وهو
جالس على
المنبر، أذن
المؤذن، قال:
الله أكبر
الله أكبر،
قال معاوية:
الله أكبر
الله أكبر،
قال: أشهد أن
لا إله إلا
الله، فقال
معاوية: وأنا،
فقال: أشهد أن محمدا
رسول الله،
فقال معاوية:
وأنا، فلما أن
قضى التأذين،
قال: يا أيها
الناس، إني
سمعت رسول
الله صلى الله
عليه وسلم على
هذا المجلس،
حين أذن
المؤذن، يقول
ما سمعتم مني
من مقالتي.
[-914-] Ebu Ümâme İbn Sehl İbn Hanîfin şöyle dediği nakledilmiştir:
"Muâviye İbn Ebu Süfyân (r.a.)'ın minberde iken okunan ezana mukabelede
bulunduğunu işittim. Müezzin, Allahu Ekber, Allahu Ekber dediğinde Muâviye de,
Allahu Ekber Allahu Ekber diyordu. Müezzin, Eşhedu en la ilahe İllallah,
dediğinde Muâviye, ben de, diyordu. Müezzin, Eşhedu enne Muhammeden Resulullah,
dediğinde Muâviye aynı şekilde, ben de, diye mukabele ediyordu. Müezzin ezanı
bitirince Muâviye cemaat'e şöyle hitap etmişti: "Ey insanlar, ben Resul-i
Ekrem Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in işte bu minberde iken ezan okunduğunda şu
anda benden işitmiş olduğunuz ifadeleri aynen tekrar ettiğini kesinlikle
duydum."
AÇIKLAMA: Hadis’ten Çıkarılan Sonuçlar
1. İmam minberde iken bile halka ilim öğretmeli ve cemaat de bu
bilgileri almalıdır.
2. İmam - Hatip minberde iken müezzinin okuduğu ezana mukabelede
bulunabilir.
3. Müezzine mukabelede bulunan kişinin ezan ifadelerini aynen
tekrar etmek yerine "Ben de" gibi ifadeler kullanması yeterli olur.
4. Hutbeye başlamadan önce konuşmakta herhangi bir sakınca
yoktur.
باب: الجلوس
على المنبر
عند التأذين.
24. Ezan Okunurken Minberde Oturmak
حدثنا
يحيى بن بكر
قال: حدثنا
الليث، عن
عقيل، عن ابن
شهاب: أن
السائب بن
يزيد أخبره: أن
التأذين
الثاني يوم
الجمعة، أمر
به عثمان، حين
كثر أهل
المسجد، كان
التأذين يوم
الجمعة حين
يجلس الإمام.
[-915-] İbn Şihâb, Saib İbn Yezîd'in kendisine şu bilgiyi haber verdiğini
nakletmiştir: "Medine'de mescide gelenlerin sayısı artınca Cum'a günü
ikinci ezan okunması talimatını Osman vermişti. Halbuki daha önce Cum'a ezanı
imam minbere çıkıp oturunca okunurdu."
AÇIKLAMA: Zeyn
İbnü'l-Müneyyir, İmam Buhârî'nin kullandığı bu başlığın "Ezan okunurken
minberde oturmak meşru değildir" diye görüş beyan eden bazı Kufe'li bilginlere
cevap niteliğinde olduğunu belirtmiştir. Fakat İmam Mâlik, Şafiî ve âlimlerin
çoğunluğuna göre ezan sırasında minberde oturmak sünnettir.
Zeyn İbnü'l-Müneyyir bu hükmün hikmetini şöyle açıklamıştır:
"İmamın minberde oturması cemaat arasındaki fısıltıların ve konuşmaların
kesilmesini, cemaatin hutbeyi dinlemek için hazır hale gelmesini ve okunacak
zikrin tam bir gönül huzuru içinde ve zihinde farklı düşünceler olmadan
dinlenmesini sağlar."
باب: التأذين
عند الخطبة.
25. Ezan'ın Hutbeden Önce Okunması
حدثنا
محمد بن مقاتل
قال: أخبرنا
عبد الله قال:
أخبرنا يونس،
عن الزهري
قال: سمعت
السائب بن يزيد
يقول: إن
الأذان يوم
الجمعة، كان
أوله حين يجلس
الإمام يوم
الجمعة على
المنبر، في
عهد رسول الله
صلى الله عليه
وسلم وأبي بكر
وعمر رضي الله
عنهما، فلما
كان في خلافة
عثمان رضي
الله عنه، وكثروا،
أمر عثمان يوم
الجمعة
بالأذان
الثالث، فأذن
به على
الزوراء،
فثبت الأمر
على ذلك.
[-916-] Saib İbn Yezîd (r.a.) şöyle demiştir: "Cum'a günleri ezan'ın
okunma vakti Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem Ebu Bekir ve Ömer dönemlerinde
imam'ın hutbe için minbere çıkıp oturduğu an idi. Daha sonra Osman halife olunca
insanlar çoğaldığı için üçüncü ezan'ın okunması talimatını verdi. Bu ezan da
Zevrâ denen yerde okunuyordu. İşte onun bu talimatı daha sonra yerleşik bir
uygulama haline geldi."