DEVAM:
6. Cuma Namazına Gelirken Saçlara Kokulu Yağ Sürmek
حدثنا
أبو اليمان
قال: أخبرنا
شعيب، عن
الزهري: قال
طاوس: قلت
لابن عباس:
ذكروا أن
النبي صلى الله
عليه وسلم قال: (اغتسلوا
يوم الجمعة
واغسلوا
رؤسكم، وإن لم
تكونوا جنبا،
وأصيبوا من
الطيب). قال
ابن عباس: أما
الغسل فنعم،
وأما الطيب فلا
أدري.
[-884-] Bir defasında Tavus Abdullah İbn Abbâs'a: "Bazıları
Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in Cum'a günleri cünüp olmasanız bile boy
abdesti alın ve başlarınızı yıkayın. Ayrıca vücudunuza güzel koku da sürün,
diye buyurduğunu söylüyorlar. Bu rivayet doğru mudur?" diye sormuş ve
ondan şu cevabı almıştır: "Boy abdesti konusunda Resûlullah Sallallahu
Aleyhi ve Sellem gerçekten de böyle buyurmuştur, fakat güzel kokuyla ilgili
olarak bir şey söylediğini bilmiyorum."
حدثنا
إبراهيم بن
موسى قال:
أخبرنا هشام:
أن ابن جريج
أخبرهم قال:
أخبرني
إبراهيم بن
ميسرة، عن
طاوس، عن ابن
عباس رضي الله
عنهما: أنه
ذكر قول النبي
صلى الله عليه
وسلم في الغسل
يوم الجمعة،
فقلت لابن
عباس: أيمس
طيبا أو دهنا،
إن كان عند
أهله؟ فقال:
لا أعلمه.
[-885-] Tavus'tan nakledilmiştir: "İbn Abbâs (Radiyallahu Anh)
Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in Cum'a günü boy abdesti alınmasıyla
ilgili sözünü zikredince kendisine; 'Peki o gün eğer varsa eşine ait güzel koku
veya yağı sürünmesi gerekir mi?' diye sordum. Buna şöyle cevap verdi: "Bu
konuyu bilmiyorum."
AÇIKLAMA: Saçların
yağlanmasından maksat saçın dağınık ve çirkin görüntüsünü germektir. Resulullah
(s.a.v.)'in bu ifadesi Cuma günü süslenmenin jüzel olduğuna da İşaret
etmektedir.
Hadîs-i şerifte geçen "veya evinde bulunan güzel kokudan
vücuduna süren" fadesi eğer yağ bulamazsa güzel koku sürer anlamına gelir.
Resûlullah'ın "bu
Cuma ile diğer Cuma arasındaki günahları bağışlanır" diye verdiği hüküm
kılınan Cuma ile bir önceki Cuma arasındaki günahların bağışlanacağı
anlamındadır. Konuyla İlgili olarak farklı rivayetler ie mevcuttur. İbn
Hibbân'ın Ebû Hüreyre'den naklettiğine göre Resûluüah şöyle buyurmuştur: "Bu
Cuma ile diğer Cuma arasındaki hatta kıldiği Cumanın ardından gelen üç gün
boyunca işlemiş olduğu günahları bağışlanır." İbn Mace'nin Ebu Hureyre'den
naklettiği rivayet ise "Büyük günahlar işlenmediği sürece..." kaydını
taşımaktadır. İmam Müslim de buna benzer bir rivayet zikretmiştir.
Hadisten
Çıkarılan Sonuçlar
1. Bir safta yan yana oturan iki kişiyi sıkıştırıp aralarına
girmek ve safları yararak, saftakilerin üzerinden atlayarak İleriye geçmek
mekruhtur. Nitekim İmam Şafii şöyle demiştir: "Namaz kılacağı yere
gidebilmek için safları yarmaktan başka çaresi olmayan kimseler bu şekilde
ileriye geçebilirler. Fakat böyle bir zorunluluk yoksa safları yararak
ilerlemek bana göre mekruhtur."
Buna göre hadis şu kişileri de kapsamına alır; a.) İmam
b.) Ön safta yer alan cemaat müsaade etmediği halde açılan safları
birleştirmeye çalışan kimseler. c.) Bir
ihtiyaç veya zorunluluk dolayısıyla yerinden kalkıp daha sonra aynı yere
oturmaya çalışan kişiler.
2. Cuma namazından önce nafile namaz kılmakta herhangi bir
sakınca yoktur. Zira hadîs-i şerifte "Kendisine takdir edilen namazı
kılan" buyurulmuştur.
3. Cuma günü gün ortasında nafile namaz kılınabilir.
4. Kılınan Cuma namazı ile bir önceki Cuma namazı arasında
işlenen günahların bağışlanması hadîs-i şerifte sayılan tüm şartların yerine
getirilmesine bağlıdır: Boy abdesti almak, güzelce temizlenmek, güzel koku veya
yağ sürünmek, temiz ve güzel elbiseler giymek, vakarla mescide gitmek, safları
yarmamak, safta yan yana oturan iki kişiyi sıkıştırarak aralarına girmemek,
insanlara sıkıntı vermemek, nafile namaz kılmak, hutbe okunurken susmak ve
faydasız boş söz ve işlerden kaçınmak.
Cuma günleri cünüp olmasanız bile boy abdesti alın ve
başlarınızı yıkayın" ifadesi şu anlama gelir: Cuma günleri eğer cünüp
iseniz cünüplük dolayısıyla boy abdesti alınız, fakat cünüp değilseniz Cuma
namazı için boy abdesti alınız.
Bazı âlimler bu rivayete dayanarak şunu söylemişlerdir:
"Cuma günü cünüplük dolayısıyla boy abdesti almak Cuma namazı için boy
abdesti almak yerine de geçer, bu sırada Cuma namazı için boy abdesti almaya
niyet edip etmemesi arasında söylediğimiz bu hüküm bakımından herhangi bir
fark yoktur."
Ancak bu âlimlerin, görüşleri değilse bile, söz konusu rivayete
dayanarak böyle bir çıkarımda bulunmaları tartışmaya açıktır. Zira bu hükme
delaleti daha açık olan farklı rivayetler vardır. Zaten İbnü'l-Münzir bu hükmü
destekler mahiyette şöyle demiştir: "Sahabe ve tâbiûndan pek çok âlim
cünüplük dolayısıyla alınan boy abdestinin Cuma namazı için boy abdesti almak
yerine geçeceğini söylemiştir." Bununla birlikte konu hakkında mezhepler
arasında görüş ayrılıkları bulunduğunu belirtmemiz gerekir.