باب من لم ير
التشهد الأول
واجبا، لأن
النبي صلى
الله عليه
وسلم قام من
الركعتين ولم
يرجع.
146. İlk Teşehhüdün Farz / Vâcib Olmadığını Söyleyenler. Bunlar görüşlerinin delili olarak Resûlullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem'İn bir namazda ilk teşehhüde oturmadan kalktığı
halde dönüp bu teşehhüdü tekrarlamamasını gösterirler.
حدثنا
أبو اليمان
قال: أخبرنا
شعيب، عن
الزهري قال:
حدثني عبد
الرحمن بن بن
هرمز، مولى
بني عبد
المطلب، وقال
مرة: مولى
ربيعة بن الحارث:
أن عبد الله
بن بحينة، وهو
من أزد شنوءة،
وهو حليف لبني
عبد مناف،
وكان من أصحاب
النبي صلى
الله عليه
وسلم:
أن
النبي صلى
الله عليه
وسلم صلى بهم
الظهر، فقام
في الركعتين
الأوليين، لم
يجلس، فقام الناس
معه، حتى إذا
قضى الصلاة،
وانتظر الناس
تسليمه، كبر
وهو جالس،
فسجد سجدتين
قبل أن يسلم،
ثم سلم.
[-829-] Abdullah İbn Buhayne. şöyle demiştir: "Resûlullah Sallallahu
Aleyhi ve Sellem bir gün bize öğle namazı kıldırıyordu. Fakat ilk İki rekatı
kıldırdıktan sonra teşehhüde oturmadan üçüncü rekata kalktı. Bunun üzerine
cemaat da onunla birlikte kalkıp kıyam'a durdu. Cemaat Resûlullah Sallallahu
Aleyhi ve Sellem'İn selâm vermesini
beklerken Resûl-i Ekrem (Sallallahu aleyhi ve Sellem) namazı bitirip oturduğu
yerde tekbir aldı ve selâm vermeden önce iki defa secde etti. Daha sonra da
selâm verip namazdan çıktı.
Tekrar: 830, 1224, 1225, 1230 ve 6670.
AÇIKLAMA: Leys Ibn Sa'd,
îshâk Ibn Râhûye, meşhur olan görüşüne göre Ahmed İbn Hanbel ve kendisinden
nakledilen bir görüşe göre İmam Şafiî ilk teşehhüdün farz olduğunu
söylemişlerdir.
باب: التشهد
في الأولى.
147. İLK TEŞEHÜD’DE OTURMAK
حدثنا
قتيبة بن سعيد
قال: حدثنا
بكر، عن جعفر بن
ربيعة، عن
الأعرج، عن
عبد الله بن
مالك ابن
بحينة قال: صلى
بنا الرسول
صلى الله عليه
وسلم الظهر،
فقام وعليه
جلوس، فلما
كان في آخر
صلاته، سجد
سجدتين وهو
جالس.
[-830-] Abdullah İbn Malik İbn Buhayne şöyle demiştir: "Resûlullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem birgün bize öğle namazını kıldırıyordu. Fakat (ilk
iki rekatı kıldırdıktan sonra teşehhüde oturmadan üçüncü rekata kalktığı için)
yerine getirmesi gereken bir teşehhüd borcu vardı. Buna rağmen namazın sonuna
gelince oturduğu yerden kalkmadan iki defa secde etmekle yetindi."
AÇIKLAMA: Bu başlık üç veya
dört rekatlı namazlarda söz konusu olan ilk teşehhüdü anlatmaktadır. Kirmânî
şöyle demiştir: "Bu başlık ile yukarıdaki (146 numaralı başlık) arasındaki fark
şudur: Yukarıdaki başlıkta birinci teşehhüdün vacib olmadığı ele alınmıştır,
burada ise ilk teşehhüdün meşruiyetinden yani namazın bir parçası olduğundan
bahsedilmektedir. Meşruiyet ise hem farz hem de mendup olan hususları kapsamına
alan genel bir kavramdır."