باب: إذا حضر
الطعام
وأقيمت
الصلاة.
42. Namaz İçin Kamet Getirildiği Zaman Yemek Hazır ise Ne
Yapılır?
-وكان
ابن عمر يبدأ
بالعشاء. وقال
أبو الدرداء:
من فقه المرء
إقباله على
حاجته، حتى
يقبل على
صلاته وقبله
فارغ.
Abdullah İbn Ömer Böyle Bir Durumda Akşam Yemeğini Yerdi Ebü'd-Derdâ şöyle demiştir: "Bir
kimsenin önce ihtiyaçlarını giderip ardından tam bir iç huzuru İle namaza
durması onun din konusunda ne kadar ince anlayışlı (fakîh) bir insan olduğunu
gösterir."
حدثنا
مسدد قال:
حدثنا يحيى،
عن هشام قال:
حدثني أبي قال: سمعت
عائشة، عن
النبي صلى
الله عليه
وسلم أنه قال:
(إذا وضع
العشاء،
وأقيمت
الصلاة،
فابدؤوا
بالعشاء).
[-671-] Hişâm İbn Urve, babası Urve İbnü'z-Zübeyr'in şöyle dediğini
nakletmiştir: "Aişe (r.anha)'dan duydum, bize Resûlullah Sallallahu Aleyhi
ve Sellem'in şöyle buyurduğunu nakletti; Akşam yemeği hazır olduğunda namaz
için kamet getirilmiş olsa bile önce yemeğinizi yeyin.
Tekrar: 5465.
حدثنا
يخيى بن بكير
قال: حدثنا
الليث، عن
عقيل، عن ابن
شهاب، عن أنس
بن مالك: أن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم قال: (إذا
قدم العشاء
فابدؤوا به
قبل أن تصلوا
صلاة المغرب،
ولا تعجلوا عن
عشائكم).
[-672-] Enes İbn Malik, Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'im şöyle
buyurduğunu nakletmiştir: "Akşam yemeğiniz hazırlanıp size takdim edildiği
zaman akşam na mazını kılmadan önce yemeğinizi yeyin. Yemeğinizi aceleye
getirip ihtiyacınızı gidermeden kalkmayın.
Tekrar: 5463.
حدثنا
عبيد بن إسماعيل،
عن أبي أسامة،
عن عبيد الله،
عن نافع، عن
ابن عمر قال: قال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم: (إذا وضع
عشاء أحدكم،
وأقيمت
الصلاة،
فابدؤوا
بالعشاء، ولا
يعجل حتى يفرغ
منه).وكان
ابن عمر: يوضع
له الطعام،
وتقام
الصلاة، فلا
يأيتها حتى
يفرغ، وإنه
ليسمع قراءة
الإمام.
[-673-] Nâfi'in Abdullah İbn Ömer (r.a.)'den naklettiğine göre Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurmuştur: "Siz'den birinin akşam
yemeği hazırlanıp önüne konduğu zaman namaz için kamet getirilmiş olsa bile
önce yemeğini yesin. Yemeğini bitirinceye kadar da acele etmesin."
Zaten Abdullah İbn Ömer (r.a.) de yemeği önüne konduğu zaman,
namaz için kamet getirilmiş olsa bile önce yemeğini yerdi. Yemeğini bitirinceye
kadar -cemaate namaz kıldıran imamın okuduğu sureleri duysa da- namaza başlamazdı.
Tekrar: 674 ve 5464
وقال
زهير ووهب بن
عثمان، عن
موسى بن عقبة،
عن نافع، عن
ابن عمر قال: قال
النبي صلى
الله عليه
وسلم: (إذا كان
أحدكم على
الطعام فلا
يعجل، حتى
يقضي حاجته
منه، وإن
أقيمت الصلاة).رواه
إبراهيم بن
المنذر، عن
وهب بن عثمان،
ووهب مديني.
[-674-] Nâfi'in Abdullah İbn Ömer (r.a.)'den naklettiğine göre Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurmuştur: "Sizden biriniz yemek
yiyorsa namaz için kamet getirilmiş olsa bile ihtiyacını / açlığını tam olarak
gidersin, yemeğini aceleye getirmesin."
AÇIKLAMA: Alimlerin çoğuna
göre namazdan önce yemeğin yenmesiyle ilgili emir nedb İfade eder, (yani
mendubtur). Ancak bu görüşün ayrıntılarında farklı yorumlar vardır:
Şâfiîler'de meşhur olan görüşe göre, bu emir gerçekten aç olup yemeğe
İhtiyacı olan kimselerle ilgilidir.
Süfyân es-Sevrî, Ahmed İbn Hanbel ve İshâk'a göre bu emir yemeğe
ihtiyacı olanlarla kayıtlı değildir, bu bakımdan bir kimsenin ihtiyacı olsa da
olmasa da namazdan önce (hazır olmuş yemeği) yemeği yemek menduptur. Abdullah
İbn Ömer'in uygulaması da buna işaret etmektedir.
Zahirî mezhebinin önde gelen isimlerinden İbn Hazm ise bu
konudaki emrin vücûba işaret ettiğini, dolayısıyla yemek hazırken kılınan
namazın geçersiz (batıl) olduğunu söylemiştir. Ancak onun bu görüşü çok aşırı
ve abartılıdır.
Faydalı Bir
Not: İbnü'l-Cevzî
şöyle demiştir: "Bazıları
Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in bu emrine bakarak kul hakkının
(hukûku'l-ibâd), Allah'ın hakkından daha öncelikli ve önemli olduğunu
düşünmüşlerdir, Ancak bu konudaki hüküm düşündükleri gibi değildir. Burada amaçlanan
hedef Cenâb-ı Hakk'ın hakkını korumaktır. Nitekim kul yemek yeyip ihtiyacını
giderdikten sonra namaza büyük bir iç huzuru ile girecek, zihninde ve gönlünde
farklı düşünceler kalmayacaktır. Böylece Allah'ın insanlar üzerindeki hakkı
olan kulluk daha güzel ifa edilmiş olacaktır.
Burada ayrıca ifade edilmesi gereken önemli bir nokta da ashâb-ı
kiramın yemek konusunda aşırıya gitmemesi ve çok sade bir yol takip etmesidir.
Zaten bu alışkanlıkları sebebiyle yemeğin onları cemaate iştirak etmekten
alıkoyduğu nadirdir."
باب: إذا دعي
الإمام إلى
الصلاة وبيده
ما يأكل.
43. Elinde Yemek Üzere Olduğu Bir Lokma Bulunan İmamın Namaza
Çağırılması
حدثنا
عبد العزيز بن
عبد الله قال:
حدثنا إبراهيم،
عن صالح، عن ابن
شهاب قال:
أخبرني جعفر
بن عمرو بن
أمية: أن أباه
قال: رأيت
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم يأكل
ذراعا يحتز
منها، فدعي
إلى الصلاة،
فقام فطرح السكين،
فصلى ولم
يتوضأ.
[-675-] Cafer İbn Amr İbn Ümeyye babasının şöyle dediğini nakletmiştir:
"Bir gün Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'i bir koyun budu yerken
gördüm. O sırada kendisini namaza çağırdılar. Bunun üzerine Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem elindeki bıçağı bırakıp namaz'a durdu. Hatta daha
abdest almamıştı."
AÇIKLAMA: Bazı alimlere göre,
İmam Buhârî'nin 42. bâb dan sonra, "yemek üzere elinde bir lokması bulunan
imam'ın namaz'a çağırılması" başlığı altında bu rivayete yer vermesi,
yemeğin namaz'dan önce yenmesiyle ilgili emrin vücûb İfade etmeyip mendub
olduğuna işaret etmektedir ve bu bakımdan 43. babın burada ele alınması
bilinçli bir tercihtir. Ayrıca İmam Buhârî'nin bâb başlığında imamın namaza
çağırılması şeklinde bir kayıt koyması, buradaki hükmün (yemeği bırakıp namaza
gitmesi) sadece imamla ilgili olduğunu gösterir. Cemaate yönelik emir ise
mutlaktır. Nitekim Resûlullah'ın Sizden birinin akşam yemeği hazırlanıp önüne
konduğu zaman..." şeklindeki ifadesi de bu görüşü desteklemektedir.
Bu hadisten çıkarılan dersleri ve diğer ayrıntıları abdest genel
başlığı altında "Koyun eti yemenin abdest almayı gerektirip
gerektirmediğini anlatırken açıklamıştık. (bkz.Vudû, bâb 50)
İbnü'l-Müneyyir şöyle demiştir: "Belki de Resûlullah
ümmetine kolaylık olsun diye ruhsat yolunu gösterdiği halde kendi özel
hayatında azimete göre amel etmiş ve bu yüzden önce namaz kılıp sonra yemeğini
yemiştir. Çünkü O'nun kadar nefsine ve isteklerine hakim olabilecek birisi asla
yoktur. Hangimiz İstek ve arzularımızı O’nun gibi kontrol edebiliyoruz
ki..."