باب: ما يحقن
بالأذان من
الدماء
6. EZAN'IN CAN'I KORUMASI
حدثنا
قتيبة بن سعيد
قال: حدثنا
إسماعيل بن جعفر،
عن حميد، عن
أنس بن مالك:
أن النبي صلى
الله عليه
وسلم كان إذا
غزا بنا قوما،
لم يكن يغزو
بنا حتى يصبح
وينظر: فإن
سمع أذانا كف
عنهم، وإن لم
يسمع أذانا
أغار عليهم.
قال: فخرجنا
إلى خيبر،
فنتهينا
إليهم ليلا،
فلما أصبح ولم
يسمع أذانا
ركب وركبت خلف
أبي طلحة، وإن
قدمي لتمس قدم
النبي صلى
الله عليه
وسلم، قال:
فخرجوا إلينا
بمكاتلهم
ومساحيهم،
فلما رأوا
النبي صلى
الله عليه
وسلم قالوا:
محمد والله،
محمد
والخميس، قال:
فلما رأهم
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم قال:
(الله أكبر،
الله أكبر،
خربت خيبر،
إنا إذا نزلنا
بساحة قوم
فساء صباح
المنذرين).
[-610-] Enes bin Malik (r.a.)'den şöyle nakledilmiştir: "Nebi Sallallahu
Aleyhi ve Sellem bizi bir kavimle savaş'a götürdüğü zaman sabah oluncaya kadar
beklerdi. Sonra bakardı, eğer ezan sesi duyarsa o kimselere hücum etmekten geri
dururdu. Ezan sesi duymazsa, onlara karşı hücuma geçerdi.
(Bir defasında) Hayber'e doğru harekete geçtik. Gece vakti buraya
geldik. Sabah olunca Allah Resulü Sallallahu Aleyhi ve Sellem ezan sesi
duymadı. Bunun üzerine atına bindi, ben de Ebu Talha'nın terkine bindim. Bu
esnada ayaklarım Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in ayaklarına
değiyordu.
Hayberliler kazma ve kürekleriyle karşımda çıktılar. Rasulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem'i görünce: 'Muhammedi Allah'a and olsun ki,
Muhammed ve ordusu geldi! dediler.
Allah Resulü (Sallallahu Aleyhi ve Sellem): Allahu Ekber, Allahu
Ekber, Hayber harab oldu (veya olsun). Biz bir kavmin yurduna girdik mi,
uyarılan kimselerin sabahı ne kötü olur' buyurdu."
AÇIKLAMA: Hattâbî şöyle
demiştir: "Bu hadis göstermektedir ki, ezan, İslâm'ın sembolüdür. Asla
terk edilemez. Eğer bir bölge halkı hep birlikte ezan okumayı terk ederse,
devlet başkanı onlarla savaşır." Daha önce de ifade ettiğimiz gibi bu
görüş âlimlerin bir kısmına aittir. Şafiî mezhebindeki farklı görüşlerden biri
de bu doğrultudadır. İbn Abdilber tuhaf bir beyanda bulunarak şöyle demiştir:
"Bu konuda herhangi bir ihtilaf bilmiyorum. Ashabımıza göre ezandaki
şehadeti söyleyenlerin Müslüman olduğuna karar verilir."