باب: وقت
العشاء إلى
نصف الليل.
25. YATSI NAMAZI VAKTİNİN
GECE YARISINA KADAR OLMASI
-وقال
أبو برزة: كان
النبي صلى
الله عليه
وسلم يستحب
تأخيرها.
Ebu Berze şöyle demiştir: "Nebi s.a.v. yatsı namazını
geciktirmeyi severdi."
حدثنا
عبد الرحيم
المحاربي قال:
حدثنا زائدة،
عن حميد ا
لطويل، عن أنس
قال: أخر
النبي صلى
الله عليه
وسلم صلاة
العشاء إلى
نصف الليل، ثم
صلى، ثم قال:
(قد صلى الناس
وناموا، أما
إنكم في صلاة
ما
انتظرتموها).
وزاد
ابن أبي مريم:
أخبرنا يحيى
بن أيوب:
حدثني حميد:
سمع أنسا:
كأني أنظر إلى
وبيض خاتمه
ليلتئذ.
[-572-] Enes İbn Mâlİk (r.a.)'den şöyle nakledilmiştir: "Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem yatsı namazını gece yarısına kadar geciktirdi.
Sonra namaz kıldırıp şöyle uyurdu: İnsanlar namaz kılıp uyudu. Siz ise, namazı
beklediğiniz sürece namaz kılıyor gibisiniz."
Buna ilave olarak İbn Ebî Meryem, Yahya İbn Eyyub ve Humeyd
kanalıy¬la Enes'in şöyle dediğini nakletmiştir: "O gece yüzüğünün
parlaması hâlâ gözlemin önündedir.
AÇIKLAMA: (Yatsı Namazı
Vaktirinİn Gece Yarısına Kadar Olması) Nevevî şöyle demiştir: "Bu başlık,
yatsı namazının tercih edilen vaktinin bu vakit olduğunu gösterir. Yatsı
namazının kılınabileceği vakit ise fecrin doğuşuna kadar sürer. Çünkü bu konuda
İmam Müslim'in Ebu Katâde'den naklettiği şu hadis vardır: "Uyku lüzünden
namazı geçirmekten dolayı bir kusur yoktur. Muhakkak ki kusur, yeni bir namaz
vakti girinceye kadar namaz kılmayanındır.[Müslim,
Ebu Katâde hadisinin umum ifade eden manası, İcmâ' yoluyla sabah
nanazı ile tahsis edilmiştir. Yani sabah namazının vakti, öğle namazına kadar
sürmez. İmam Şafiî'nin kavl-i cedîd'ine göre ise akşam namazı ile tahsis
edilmiştir İmam Şafiî'nin bu görüşüne göre akşam namazının vakti, yatsı namazı
girmeden önce çıkar. Bu durumda İstahrî'nin "Bu hadis, yukarıdaki hadis ve
yatsı namazı konusundaki diğer hadislerle tahsis edilmiştir" deme hakkı
vardır. doğrusunu en iyi Allah bilir.
(Ebu Berze şöyle demiştir) Bu hadis, daha önce "İkindi
Namazının Vakti" başlığı altında zikredilen hadisin bir bölümüdür. Bu
hadiste, yatsı namazının gece yarısı kılındığını takyit eden açık bir ifade
yoktur. Ancak, yatsı namazının, bir defasında gecenin üçte birine, diğer defasında ise gece
yarısına kadar geciktirildiği belirtilince, en fazla gece yarısına kadar
geciktirilebileceği sonucu ortaya çıkar. Yatsı namazının vaktinin, sabah fecir
doğuncaya kadar sürdüğünü gösteren sahih ve sarih bir hadise rastlamadım.