باب: فضل
الصلاة
لوقتها.
5. Namazların Vaktinde Kılınmasının Fazileti
حدثنا
أبو الوليد
هشام بن عبد
الملك قال:
حدثنا شعبة
قال: الوليد
بن العيزار
أخبرني قال:
سمعت أبا عمرو
الشيباني
يقول: حدثنا
صاحب هذه
الدار، وأشار
إلى دار عبد
الله، قال: سألت
النبي صلى
الله عليه
وسلم: أي
العمل أحب إلى
الله؟ قال:
(الصلاة على
وقتها). قال: ثم
أي؟ قال: (ثم بر
الوالدين).
قال: ثم أي؟
قال: (الجهاد
في سبيل الله).
قال: حدثني
بهن، ولو
استزدته لزادني.
[-527-] Abdullah'tan şöyle nakledilmiştir: Allah Resûlü Sallallahu Aleyhi
ve Sellem'e, amellerin hangisinin Allah'a daha sevimli olduğunu sordum. O da,
Vaktinde kılınan namaz' diye cevap verdi. 'Sonra hangisi?' diye sordum. Bu
defa: 'Ana-baba'ya iyilik etmek' diye cevap verdi. 'Bundan sonra hangisi?' diye
sordum. Bu kez, Allah yolunda cihad etmek' diye cevap verdi. Bana bunları
anlattı. Eğer daha fazla soru sorsaydım, elbette cevabını verirdi.
Tekrar: 2782, 5970, 7534.
AÇIKLAMA: (Amellerin
hangisinin Allah'a daha sevimli olduğunu sordum) Allah'ın en fazla sevdiği
amelin ne olduğu çeşitli defalar Hz. Peygamber'e sorulmuştur. Allah Resulü bu
sorulara her defasında farklı farklı cevaplar vermiştir. Bu durum, alimler
tarafından şu şekilde izah edilmiştir: "Amellerin en hayırlısı, soru
yöneltenlerin durumuna göre farklılık arz eder. Hz. Peygamber herkese
ihtiyacına, rağbetine ya da layık olduğu şeye göre cevap veriyordu. Yahut zaman
faktörünü dikkate alarak bu soruyu cevaplıyordu. Çünkü ameller, belirli
zamanlarda faziletli olurlar. Mesela cihad, İslâm'ın ilk yıllarında son derece
faziletli bir ameldi. Çünkü diğer amellerin yapılması için zemin hazırlayan bir
faktördü. Namazın sadakadan daha faziletli bir amel olduğu konusunda naslar
birbirini destekler. Buna rağmen, zor durumda kalan insanlara yardım edilmesi
gereken durumlarda sadaka, namazdan daha faziletli olur."
İbn Dakîku'l-İyd "Bu hadisteki ameller, bedenî
amellerdir" demiştir. Böylece imanı bu amellerin dışında tutmak
istemiştir. Çünkü iman, kalbî amellerin en faziletlisidir. Böylece bu hadis ile
Ebu Hureyre'den nakledilen "Amellerin en hayırlısı, Allah'a iman
etmektir" hadisi arasında bir çelişki söz konusu olamaz. Bir başka âlim
ise şöyle demiştir: "Bu hadisteki cihaddan maksat, farz-ı ayn olan cihad
değildir. Çünkü bu cihad, ana-babanın iznine bağlıdır. Zira ana-babaya iyilik
etmek, cihaddan önce gelir."
(Vaktinde kılınan namaz) Bu konuda İbn Battal şunları demiştir.
"Vaktin başlarında namaz kılmaya yönelmek, vaktin sonlarına doğru namaz
kılmaktan daha faziletlidir. Çünkü, namaz müstehap olan vaktinde kılındığı
zaman, amellerin en faziletlisi olabilir. Vaktinde kılınan namazın faziletli
olması bu şarta bağlanmıştır." İbn Battâl'ın yukarıdaki hadisin lafzından
hareketle bu sonuca ulaşması, pek de isabetli değildir.
İbn Dakîku'l-İyd şöyle demiştir: "Hadisin lafzı, vaktin
başlarını ya da sonlarını göstermez. Bu hadisten maksat, namazı kazaya
bırakmaktan sakınmaktır." Bu görüş şu şekilde tenkit edilmiştir:
"Namazı vaktinde kılmamak haramdır. Bir de, (daha sevimli), sevgi
bakımından müşarekete işaret eder. Dolayısıyla bu hadisle namazın, vaktin
sonlarına bırakılmasından kaçınmak kasdedilmiştir." Ancak bu görüş de
eleştirilmiştir. Şöyle ki: "Buradaki müşareket, namaz ile diğer ameller
arasındadır. Eğer namaz, vaktinde kılınırsa diğer amellerden daha çok Allah'a
sevimli olur. Bu durumda uyuyan ya da unutan kimsenin vaktin dışında namazı
kılması konumuzun dışında kalır. Çünkü onların namazı vaktinde kılamamaları
haram kabul edilmez. Sonradan namazlarını kılmaları iyi bir amel olsa da, en
faziletli amel olarak nitelendirilemez. Sadece namazın vaktin de kılınması daha
faziletlidir.
(ana-babaya iyilik etmek') Alimlerden biri bu hadisin, "Biz
insana, bana ve ana-babana şükret diye tavsiyede bulunmuşuzdur [Lokman 14.]
âyetine uygun olduğunu söylemiştir. Öyle anlaşılıyor ki, bu yorumu İbn
Uyeyne'nin şu tefsirine dayanarak yapmıştır: "Kim beş vakit namazı
kılarsa, Allah'a şükretmiş demektir. Kim de namazlardan sonra ana babaya dua
ederse, onlara teşekkür etmiş demektir."
Hadisten
Çıkarılan Sonuçlar
1- Ana-babaya hürmet etmek faziletli bir davranıştır.
2- İyi ameller fazilet bakımından birbirinden farklıdır.
3- Bir anda birkaç konu hakkında soru sorulabilir.
4- Alime karşı kibar davranılır.
5- Alimi bıktırmamak için, çok soru sorulmaz.
6- Sahabenin Hz.
Peygamber (s.a.v.)'e gösterdiği saygı ve beslediği sevgi bir kez daha ortaya
çıkmıştır.
7- Hz. Peygamber (s.a.v.)
bazen bunalsa bile, kendisinden birşey öğrenmek isteyenlere daima yol gösterirdi.
ibn Bezîze şöyle demiştir: "Akla göre, cihadın bütün bedenî
ibadetlerden üstün olması gerekir. Çünkü, cihadda canı ortaya koymak vardır.
Ancak devamlı namazlara özen göstermek, onları vaktinde kılmak ve ana-babaya
iyilik etmeyi sürdürmek, daima sabır göstermeyi gerektirir. Bu hususta Allah'ın
emrini gözetmeye ise, ancak sıddıklar tahammül eder." Doğrusunu en iyi
Allah bilir.