باب: إدخال
البعير في
المسجد للعلة.
78. Bir Sebepten Dolayı Camiye Deve Sokmak
-وقال
ابن عباس: طاف
النبي صلى
الله عليه
وسلم على بعير.
İbn-i Abbâs şöyle demiştir: "Nebi Sallallahu Aleyhi ve
Sellem, devesinin üzerinde tavaf etti."
حدثنا
عبد الله بن
يوسف قال:
أخبرنا مالك،
عن محمد بن
عبد الرحمن بن
نوفل، عن
عروة، عن زينب
بنت أبي سلمة،
عن أم سلمة
قالت:
شكوت
إلى رسول الله
صلى الله عليه
وسلم أني أشتكي،
قال: (طوفي من
وراء الناس
وأنت راكبة).
فطفت، ورسول
الله صلى الله
عليه وسلم
يصلي إلى جنب
البيت، يقرأ
بالطور وكتاب
مسطور.
[-464-] Ümmü Seleme (r.anha)'dan şöyle nakledilmiştir: "Hasta
olduğumu Allah Resûlü Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e arz ettim. O da: İnsanların
arkasından deveye binerek tavaf buyurdu. Ben de bu şekilde tavafımı yaptım. O
sırada Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in Kabe'nin karşısında namaza durup Tur
suresini okuduğunu gördüm.
Tekrar: 1619, 1626, 1633, 4853.
AÇIKLAMA: (Bir Sebepten
Dolayı Camiye Deve Sokmak) Bu durum, ihtiyaç hasıl olunca söz konusudur.
İbn Battal şöyle demiştir: "Bu hadis ihtiyaç hasıl olduğu
sürece eti yenen hayvanların camiye sokulmasının caiz olduğunu gösterir. Zira
onların bevli, camiyi kirletmez. Eti yenmeyen hayvanlar için ise ,bunun tarn
tersi sözkonusudur." ihtiyaç olmadığı zaman devenin camiye sokulmasının
caiz olmadiğini gösteren bir hususun hadiste mevcut olmadığı söylenerek onun bu
görüşüne İtiraz edilmiştir. Aslında bu konu, camiye sokulan hayvanın camiyi
kirletip kirletmemesiyle alakalıdır. Eğer hayvanın camiyi kirletmesinden endişe
edilirse, onu sokmak haram olur. Bir görüşe göre ise, Nebi Sallallahu Aleyhi ve
Sellem'in devesi eğitilmiş idi. Bu yüzden gezip dolaşmasına rağmen camiyi
kirletmesinden emin olunurdu. Belki de Ümmü Seleme'nin devesi de bu özelliğe
sahipti.