باب: تحريم
تجارة الخمر
في المسجد.
73. Şarap Ticaretinin Camide Haram Kılınması
حدثنا
عبدان، عن أبي
حمزة، عن
الأعمش، عن
مسلم، عن
مسروق، عن
عائشة قالت:
لما
نزلت الآيات
من سورة
البقرة في
الربا، خرج
النبي صلى
الله عليه
وسلم إلى
المسجد
فقرأهن على
الناس، ثم حرم
تجارة الخمر.
[-459-] Âişe (r.anha)'dan şöyle nakledilmiştir: "Faiz konusunda
el-Bakara süresindeki âyetler nazil olduktan sonra Nebi Sallallahu Aleyhi ve
Sellem Mescİd-İ Nebevî'ye çıkıp hemen bu ayetleri ashabına okudu. Sonra da
şarap ticaretini haram kıldı.
Tekrar: 2084, 2226, 4540, 4541, 4542, 4543
AÇIKLAMA: (Şarap Ticaretinin
Camide Haram Kılınması) Bu başlık, camide şarap ticaretinin camide haram
kılınıp hükümlerinin açıklanmasının uygun olduğunu İfade eder. Yoksa İmam
Buhârî şarap ticaretinin sadece camide haram olduğunu kasdetmemistir. Bu
başlığın amacı, camileri kötü söz ve davranışlardan korumak gerektiğini, ancak
sakındırmak için bunlardan bahsedilebileceğini anlatmaktır. Nitekim Kadı yâz
şöyle demiştir: "Şarabın haram kılınması, faiz âyetinin nüzulünden çok
önce olmuştu. Muhtemelen Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem şarabın haram kılındığını tekit etmek için
bir kez daha söylemiştir." Belki de, şarap ticaretinin haram kılınması,
şarabın kendisinin haram kılınmasından sonra gerçekleşmiştir.
باب: الخدم
في المسجد.
74. Camiye Hizmet Etmek
-وقال
ابن عباس:
{نذرت لك ما في
بطني محررا}
/آل عمران: 35/:
للمسجد يخدمه.
İbn Abbâs "Rabbim! Karnımdakini azadh bir kul olarak sırf sana
adadım [Sâd, 35] âyetini "Hizmet etmesi için ma'bed'e adadım"
şeklinde yorumlanmıştır.
حدثنا
أحمد بن واقد
قال: حدثنا
حماد، عن
ثابت، عن أبي
رافع، عن أبي
هريرة:
أن
امرأة، أو
رجلا، كانت
تقم المسجد،
ولا أراه إلا
امرأة، فذكر
حديث النبي
صلى الله عليه
وسلم: أنه صلى
على قبره.
[-460-] Ebu Hureyre (r.a.)'den şöyle nakledilmiştir: "Bir adam veya
bir kadın Mescid-i Nebevî'yi süpürüyordu. Rivayetin ravilerinden Ebu Râfi'
'zannımca temizleyen kişi bir hanımdı' demiş, sonra yukarıdaki (460.) hadisi
anlatıp Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in onun kabrine giderek namazını
kıldığını bildirmiştir."
AÇIKLAMA: (azadlı) Bu ayetin
zahirinde İmran ailesinin o gün için sorumlu olduğu şeriata göre çocukları bir
hizmete adamanın bu ayetin zahirinden caiz olduğu anlaşılır. İmam Buhârî bu
olayı anlatmak suretiyle, hizmetini görmek suretiyle mabede saygı göstermenin
önceki ümmetlerde de dinen kabul gören bir uygulama olduğunu belirtmek
istemiştir. Hatta önceki ümmetlere mensup biri, karnındaki yavrusunu mabedin
hizmetine adamıştır.
Bu hadisin konu başlığı ile ilişkisi, kadının kendisini Mescid-i
Nebevî'nin hizmetine adamasıyla kurulur. Nitekim onun bu davranışını Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem sessiz
kalarak onaylamıştır.