باب:
الصلاة على
النفساء
وسنتها.
29. Lohusa Kadının Cenaze Namazı Ve Bunun Sünnetleri
حدثنا
أحمد بن أبي
شريح قال:
أخبرنا شبابة
قال: أخبرنا
شعبة، عن حسين
المعلم، عن
ابن بريدة، عن
سمرة بن جندب:
أن
امرأة ماتت في
بطن، فصلى
عليها النبي
صلى الله عليه
وسلم، فقام
وسطها.
[-332-] Semura b. Cündüb'ten şöyle nakledilmiştir: "Bir kadın doğum
yaparken vefat etti. Cenaze namazını Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
kıldırdı, kıldırırken cenazenin
ortasında durdu.
Tekrar: 1331, 1332.
AÇIKLAMA: (Namaz kıldırırken
cenazenin ortasında durdu.) Bu konuda İbn Battal şunları demiştir:
"Muhtemelen İmam Buhârî bu başlık ile, lohusa kadınların namaz
kılamamalarına rağmen diğer kadınlarla aynı hükümde olduklarını belirtmek
istemiştir. Bir başka ifade ile, zât itibariyle onların da temiz olduğunu
belirtmiştir. Çünkü Nebi s.a.v. lohusa bir kadının cenazesini kıldırmış Bu
hadis aynı zamanda, Ölümden dolayı İnsanın necis olacağını iddia edenlere cevap
niteliğindedir. Çünkü bahsi geçen lohusa kadın, hem ölmüş hem de loğusalardan
eksik olmayan kan yüzünden necaaete buİaşmıştır. Onun bu hali, kadının temiz
olmasına bir zarar vermiyorsa, kendisinden necaset sızmayan ölüler, hiç necis
olmaz." İbnü'l-Müneyyir bunların İmam Buhârî'nin gayesinden uzak olduğunu
belirterek bu görüşe itiraz edip şöyle demiştir: "Lohusa kadının
şehitlerden olduğuna dair bir rivayet varsa, diğer şehitler gibi onun da namazı
kılınır. İşte İmam Buhârî bunu kasdetmiştir." İbnu Reşîd de bunun, hayız
bâbları arasında yeri olmadığını belirterek bu görüşü eleştirip şöyle demiştir:
"İmam Buhârî, burada namazın farzlarından biriyle istidlalde bulunmuştur.
Çünkü, cenaze namazı kılınan kişinin temiz olması gerekir. Nebi s.a.v.'in .
lohusa kadının cenaze namazını kıldırdığına bakılarak, bu kadının öz itibarıyla
temiz olduğu sonucuna varılır. Bu konuda lohusa ile hayızlı kadının hükmü
birdir."
30.
BAB
حدثنا
الحسن بن مدرك
قال: حدثنا
يحيى بن حماد قال:
أخبرنا أبو
عوانة، اسمه
الوضاح، من
كتابه قال:
أخبرنا
سليمان
الشيباني، عن عبد
الله بن شداد
قال:
سمعت
خالتي
ميمونة، زوج
النبي صلى
الله عليه وسلم:
أنها كانت
تكون حائضا لا
تصلي، وهي
مفترشة بحذاء
مسجد رسول
الله صلى الله
عليه وسلم، وهو
يصلي على
خمرته، إذا
سجد أصابني
بعض ثوبة.
[-333-] Abdullah İbn Şeddâd'dan şöyle nakledilmiştir: "Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in hanımı teyzem Meymûne (r.anha)'dan kendisinin
hayız olduğunu, bu yüzden namaz kılmadığını, Nebi Sallallahu Aleyhi ve
Sellem'in secdeye gittiği yerin kenarında yattığını ve seccade üzerinde namaz
kılan Allah Resûlü (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in elbisesinin bir tarafının
kendisine değdiğini işittim.
Tekrar; 379, 381, 517, 518.
AÇIKLAMA: Hadisin Konuyla
İlişkisi: Hayızlı ve lohusa kadının
bizzat kendisi temizdir. Çünkü Nebi s.a.v.'in kendi elbisesi hayızlı eşine
değiyordu. Bu durum, onun namazına zarar vermemiştir.
Seccade Taberî'ye göre hurma dallarından yapılan ve üzerinde
namaz kılınan küçük bir seccadenin adıdır. Hattabî'ye göre ise, namaz kılanın secde
esnasında başını koyduğu serginin adıdır.
HAYZ BÖLÜMÜ BİTTİ.
TEYEMMÜM BÖLÜMÜ BİR SONRAKİ SAYFA’DA